کد خبر:5805
پ
فاقد تصویر شاخص

تاریخ‌هاى معمایى در نسخه‌هاى خطى

انجامه در نسخه‌هاى خطى، گاه به طور روشن نوشته مى‌شود و گاه به شکل پیچیده یا به تعبیر نویسنده این مقاله، به روش معمایى

ميراث مكتوب – انجامه در نسخه‌هاى خطى، گاه به طور روشن نوشته مى‌شود و گاه به شکل پیچیده یا به تعبیر نویسنده این مقاله، به روش معمایى. در این حال، فهرست نویس از یک سو به حوصله و از سوى دیگر به دانش ریاضى و مهارت‌هاى مربوط نیاز دارد تا تاریخ مربوط را از لابه لاى عبارت مربوط استخراج کند، اما در کنار اینها، تجربه براى حل مشکل، نقشى اساسى دارد.

نکته مهم این است که ثبت تجربه هاى حرفه اى که در اصطلاح علم کتابدارى و مدیریت، به آن «مديريت دانش» گویند در حوزه نسخه هاى خطى کمتر اتفاق مى افتد، در حالى که این کار براى تربیت نیروهاى جوان و کاهش خطاها، ضرورت جدى دارد.

مقالۀ ابتکارى سامرائى، تا آنجا که نگارنده سطور خبر دارد، نخستین مقاله در این موضوع است که براى کشف رمز عبارات معمایى در تاریخ تألیف یا تاریخ کتابت نسخه ها، شیوه عملى میان بُر عرضه مى کند؛ بدین صورت که اجزاى مختلف این گونه عبارات را توضیح مى دهد و تحلیل مى کند و مثال هاى عینى با حل مسئله مى آورد.

البته ارائۀ این مقاله به معناى تأیید کامل محتواى آن نیست، ولى از آن روى که گام آغازین در این زمینه است، امید مى رود مورد توجه اساتید فهرست نویسى مخطوطات قرار گیرد و آنان نیز تجربه هاى خود را در این مورد، ثبت و تدوین کنند و به آگاهى علاقه مندان برسانند.

ادامه مقاله «تاریخ هاى معمایى در نسخه هاى خطى اثرِ محب‌الدین یاسین ابراهیم سامرائى» نوشته عبدالحسين طالعي را كه در شماره 21 پيام بهارستان منتشر شده است بر روي فايل زير بخوانيد.


دريافت فايل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612