کد خبر:6989
پ
taghi15_0

تاریخ عربستان و قوم عرب

این جلد از مجموعه مقالات سیدحسن تقی‌زاده دربرگیرندۀ نُه خطابه دربارۀ تاریخ عربستان و قوم عرب است.

میراث مکتوب – این جلد از مجموعه مقالات سیدحسن تقی‌زاده دربرگیرندۀ نُه خطابه دربارۀ تاریخ عربستان و قوم عرب است.

قبل از ظهور اسلام، گذشته از تمدن قدیم یونان و روم و هند و چین که تا آن تاریخ هنوز مداومت داشت و مدنیت مصر و بابل و سومری ها و فنیقی ها در اعصار قدیمی تر اقوام ساکن اطراف عربستان مانند نبطی ها و یهود و آرامی ها و ایرانی ها از حیث معرفت و تمدن و ثروت و تجارت در عداد ملل متمدن آن زمان محسوب می شدند و کم یا بیش قدرت و آوازۀ تاریخی داشتند.

لکن نام و نشان عربستان در دنیای خارج کمتر مشهود بود و فقط انبساط ناگهانی اسلام و فتوحات عرب و مسلمین داستان آن صحرای عظیم بی آب و علف یا اقیانوس موج ریگ سوزان را که جسته و پاشیده جزیره های کوچکی دارای آب و گیاه (واحه) در آن پراکنده بود بر سر زبان ها انداخت.

جلد پانزدهم از مقالات تقی‌ زاده، مجموعۀ نُه خطابه راجع به تاریخ عربستان و قوم عرب را دربر می‌گیرد که در آن نویسنده بر اساس تتبعات محققین و مورخین تاریخ عرب، منابع اروپایی و منابع اسلامی اوضاع سیاسی و دینی و مدنی شبه جزیرۀ عربستان را در اوان ظهور اسلام و تاریخ قدیم آن از قریب هزار و پانصد سال قبل از اسلام تا بعثت حضرت رسول (ص) بررسی کرده است.

این جلد شامل پنج بخش است:

بخش یکم: نه خطابه راجع به تاریخ عربستان و قوم عرب در اوان ظهور اسلام و قبل از آن

بخش دوم: منقولات برای تاریخ عرب، منابع اروپایی

بخش سوم: منقولات برای تاریخ عرب (منابع اسلامی)

بخش چهارم: یادداشت های پراکنده (مربوط به عربستان)

بخش پنجم: از پرویز تا چنگیز (تجدید چاپ از روی چاپ اول)

سید حسن تقی زاده، مقالات تقی زاده (تاریخ عربستان و قوم عرب)، زیر نظر: ایرج افشار با یاری میلاد عظیمی، تهران، توس، 424 صفحه، شمارگان: 2200 نسخه، بها: 300000 ریال، 1393.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612