کد خبر:1764
پ
iranshenasi-m

تاریخ تحولات ایران شناسی

از جذاب ترین، و در عین حال سودمندترین، حوزه های هر علم، تاریخ شکل گیری و تحولات آن است. ایران شناسی هم اگر چه در مقایسه با بسیاری از دانش های دیگر، از پیشینۀ دور و درازی برخوردار نیست، تاریخ پر فراز و نشیب تحولات آن بسیار خواندنی و جذاب است.

میراث مکتوب- از جذاب ترین، و در عین حال سودمندترین، حوزه های هر علم، تاریخ شکل گیری و تحولات آن است. ایران شناسی هم اگر چه در مقایسه با بسیاری از دانش های دیگر، از پیشینۀ دور و درازی برخوردار نیست، تاریخ پر فراز و نشیب تحولات آن بسیار خواندنی و جذاب است. نوشته هایی که نویسندگان یونان و روم دربارۀ ایران نوشته اند و نیز گزارش های مسافران اروپایی سده های میانه به ایران، اگر چه نخستین گام های شناخت ایران به شمار می آیند، با این حال، شکل گیری جریانی پرقدرت و پیوسته به نام ایران شناسی، از دورۀ روشنگری به بعد و از سده های شانزدهم و هفدهم میلادی آغاز شد و حتی بعدتر، از سدۀ نوزدهم صورت علمی و جدی یافت. با این همه طی همین دورۀ نسبتاً کوتاه، این جریان چنان دستاوردها و رویدادهایی داشته که مطالعۀ تاریخ آن را بسیار خواندنی ساخته است. در باب تدوین این تاریخ ایران شناسی، حتی به زبان های اروپایی هم تحقیق کامل و جامعی در دست نیست. اما در چندین مقاله و جستار و کتاب، گوشه هایی از این تاریخ، بر حسب موضوع یا حوزۀ جغرافیایی، نگاشته شده است.

مقاله «تاریخ تحولات ایران شناسی» نوشته بهزاد همتی، از مجموعه مقالات گزارش میراث – ویژه نقد متون است که به زودی فایل نهایی آن روی سایت قرار خواهد گرفت.

برای بهره گیری از مقاله کامل روی «دریافت فایل» کلیک کنید.


دريافت فايل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612