کد خبر:2399
پ
Dr-haqshenas-m

به یاد دکتر علی‌محمد حق‌شناس

به یاد دکتر علی‌محمد حق‌شناس دربرگیرنده‌ی مجموعه مقالاتی است که عنایت سمیعی و عباس مخبر در دو بخش جمع آوری کرده‌اند

میراث مکتوب- به یاد دکتر علی‌محمد حق‌شناس دربرگیرنده‌ی مجموعه مقالاتی است که عنایت سمیعی و عباس مخبر در دو بخش جمع آوری کرده‌اند. بخش نخست شامل مقالاتی است از خود استاد که در چهار قسمت با عناوین «زبان‌شناسی و ادبیات»، «پژوهش»، «نقد» و «دل نوشته» تنظیم شده است. در قسمت اول از بخش یکم، «نقش زبان و ادبیات در پیشرفت‌های علمی» بررسی شده و دیدگاه استاد حق‌شناس را از «سه چهره‌ی یک هنر: نظم، نثر و شعر در ادبیات» بیان می‌کند. و در قسمت بعدی یاداشتی با عنوان «شعر زبان سعدی و زبان شعر حافظ» در اختیار مخاطبان ادبیات کلاسیک ایران گذاشته شده است. اما در قسمت «نقد» از بخش نخست، یادداشت‌هایی از استاد درباب وضع ادبیات داستانی در ایران، فرهنگ هزاره در بوته‌ی نقدهای شیرین و تلخ ارائه شده که قسمت آخر این بخش را برای دوستداران اندیشه‌ی حق‌شناس جذاب‌تر می‌کند. سرانجام در قسمت «دل نوشته‌ها» سمیعی و مخبر با جمع آوری یادداشت‌هایی با عناوین «حکایت من با تهراتی که بود» و «ما چرا نوبل نبرده‌ایم» به همراه برخی از اشعار استاد مجموعه‌ی درخوری را برای مخاطبان این حوزه فراهم می‌کنند.
بخش دوم در چهار قسمت تنظیم شده که به یاداشت‌هایی از یاران و دوستان استاد حق‌شناس پرداخته است. قسمت اول با عنوان «نقد و نظر» شامل یادداشت‌هایی از بابک احمدی، نرگس انتخابی، بهاءالدین خرمشاهی، کوروش صفوی و عباس مخبر است. اما در قسمت‌های بعدی که با عناوین «جستار»، «ترجمه» و «یاد‌ها و خاطره‌ها» تنظیم شده است یادداشت‌هایی از ژاله آموزگار، محمدرضا شفیعی کدکنی، مهشید میر فخرایی، غلامحسین امیری و… گردآوری شده است.
به یاد دکتر علی‌محمد حق‌شناس؛ گردآورندگان: عنایت سمیعی – عباس مخبر؛ چاپ اول زمستان۱۳۹۰ / نشر آگه / قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه شهر کتاب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612