کد خبر:6323
پ
samee

بهره جویی از نشانه های سبکی در تصحیح متون

دربارۀ تصحیح متون، راه و روش هایی پیشنهاد و اختیار شده و حتی این راه و روش ها به صورت مدون عرضه گشته است.

میراث مکتوب – دربارۀ تصحیح متون، راه و روش­هایی پیشنهاد و اختیار شده و حتی این راه و روش­ها به صورت مدون عرضه گشته است. اما آنچه در این باب گفته شده عموماً ناظر است به سطح فرودین و البته مهم و ذی نقش فیلولوژی و عناصر صوری و نمایان که با بررسی های کتابشناختی و تاریخی متمایز می گردند.

معیارها بر پژوهش در نسخه ها و منابع جنبی همچون نقل قول­ها، سفینه­ ها، اطلاعات زندگی­نامه ای و مطابقت گاهنامه­ای و موقعیتی و نظایر آن مبتنی است. در مواردی، از ذوق شخصی و، اخص آن، ذوق پرورش یافته با مطالعۀ آثار دوره­ای از جمله از آنِ اثرآفرین موضوع مطالعه استمداد شده است. حالات انگشت ­شماری نیز در تصحیح آثار زبان فارسی سراغ داریم که مصحح از این مراتب فراتر رفته و در نقد سطح بالا دست زده است. نمونه­ های شاخص آن اهتمام صادق هدایت و ذکاء­الملک فروغی است که در تشخیص اَصالتِ رباعیات خیام، هریک بر حسب مشرب خود، سیرۀ فکری او را ملاک گرفته­ اند.

در این میان خصایص سبک اثرآفرین، بالاخص نشانه های صوری که نوعاً از خود اثر او برگرفته می شود و عینیت بیشتری دارد نادیده گرفته شده است.
 

ادامۀ مقالۀ «بهره جویی از نشانه های سبکی در تصحیح متون» نوشتۀ استاد احمد سمیعی گیلانی که در تازه ترین شمارۀ نامۀ فرهنگستان (دورۀ سیزدهم، شمارۀ چهارم، پیاپی 52، تابستان 1393) منتشر شده است اینجا بخوانید.
 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612