کد خبر:13795
پ
156823076

بزرگداشت سهروردی در هفتۀ پژوهش

بزرگداشت و نمایشگاه کتاب سهروردی طی پنج روز از 24 تا 28 آذرماه در مؤسسۀ توسعۀ دانش و پژوهش ایران برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- شهاب‌الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید از فیلسوفان نامدار ایرانی‌ست. که مکتب فلسفی اشراق را پایه گذارد.

سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده‌اند. او خود فلسفه‌اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است. برخی معتقدند که مکتب سهروردی هم فلسفه است و هم نیست. فلسفه از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌داند و عرفان است از این نظر که کشف و شهود و فلسفۀ اشراق را شریف‌ترین و بلندمرتبه‌ترین مرحله شناخت می‌شناسد.

مؤسسۀ توسعۀ دانش و پژوهش ایران همزمان با هفتۀ پژوهش از یکشنبه بیست‌وچهارم تا پنجشنبه بیست‌وهشتم آذرماه بزرگداشت و نمایشگاه کتاب سهروردی را برگزار می‌کند.

در این مدت همراه با برپایی نمایشگاه کتاب سهروردی، هر روز یکی از اساتید و صاحب‌نظران حوزۀ پژوهش دربارۀ این فیلسوف اشراقی به سخنرانی خواهند پرداخت.

بر این اساس، دکتر نصرالله پورجوادی روز یکشنبه ۲۴ آذرماه، دکتر بابک عالیخانی روز دوشنبه ۲۵ آذرماه، محمد ذبیحی روز سه‌شنبه ۲۶ آذرماه، دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه و دکتر نجفقلی حبیبی روز پنجشنبه ۲۸ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ سخنرانی می‌کنند.

نمایشگاه و سخنرانی‌ها در مؤسسۀ توسعۀ دانش و پژوهش ایران به آدرس تهران، خیابان کارگر شمالی، روبروی پارک لاله، کوچۀ فردوسی، پلاک ۸، واحد ۲ برپا می‌شود.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612