کد خبر:38064
پ
6536344

برگزاری کارگاه سندشناسی در دانشگاه مولانا آزاد هندوستان

کارگاه آموزشی سیاق و سند‌شناسی با مشارکت دانشگاه مولانا آزاد حیدرآباد هند و مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور و همکاری کتابخانه آصفیه شرقی حیدرآباد در تالار اجتماعات دانشکده زبان این دانشگاه برگزار شد. تدریس در این کارگاه آموزشی بر عهده استاد اسدالله عبدلی آشتیانی بود که به مدت سه روز از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲ […]

کارگاه آموزشی سیاق و سند‌شناسی با مشارکت دانشگاه مولانا آزاد حیدرآباد هند و مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور و همکاری کتابخانه آصفیه شرقی حیدرآباد در تالار اجتماعات دانشکده زبان این دانشگاه برگزار شد.

تدریس در این کارگاه آموزشی بر عهده استاد اسدالله عبدلی آشتیانی بود که به مدت سه روز از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲ در تالار اجتماعات دانشکده زبان این دانشگاه برگزار شد.

سیاق، فن تحریری محاسبات به روش قدیم است و شامل علائم اختصاری برای اعداد می‌باشد.

نزدیک به 160 نفر برای حضور در این کارگاه ثبت نام کردند که 60 نفر از آن‌ها بر اساس اولویت انتخاب شدند. این کارگاه در دوبخش نظری و عملی برگزار شد.

مدرس این کارگاه استاد اسد‌الله عبدلی آشتیانی بود که سیاق‌شناسی را بر مبنای سیاق هند آموزش داده و دانشجویان اعداد یک تا هزار را با علائم سیاق مشق کردند.

همزمان با آموزش سیاق، مباحث نسخه شناسی نیز توسط پروفسور نسیم الدین فریس مطرح شد. همچنین دانشجویان توانستند یک نسخه‌ نصاب الصبیان را با همکاری اساتید گروه فارسی این دانشگاه به صورت آموزشی تصحیح کنند.

در بخش پایانی کارگاه، شرکت‌کنندگان دیدگاه و نقطه نظرات خود را درباره مباحث مطرح شده بیان کردند و گواهی شرکت در کارگاه توسط پروفسور اشتیاق احمد، معاون اجرایی دانشگاه به شرکت کنندگان اهدا شد.

در مراسم افتتاحیه این کارگاه پروفسور سید عین الحسن رئیس دانشگاه، پروفسور اشتیاق احمد معاون اجرایی، خانم عزیز بانو رئیس دانشکده زبان، دکتر مهدی خواجه پیری، رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور، استاد اسدالله عبدلی آشتیانی سندشناس و مدرس سیاق، دکتر علی اکبر نیرومند نماینده مرکز میکروفیلم در حیدرآباد، دکتر سیده عصمت جهان رئیس بخش فارسی و مطالعات آسیای مرکزی به همراه دانشجویان و علاقه‌مندان حضور داشتند.

در مراسم افتتاحیه، رئیس این دانشگاه با اشاره به جایگاه ایرانیان در علم و هنر، یادآور شد: علمای بزرگ اسلام از سرزمین ایران ظهور کرده‌اند.

وی در ادامه از تلاش‌های دکتر خواجه پیری جهت برگزاری این کارگاه و بهره‌گیری از هنرمندان و اساتید مجرب تقدیر و تشکر نمود.

رئیس دانشکده زبان این دانشگاه در مراسم اختتامیه ضمن تشکر از مرکز بین المللی میکروفیلم نور، به رضایت شرکت کنندگان اشاره کرد و خواهان تداوم همکاری‌های علمی و پژوهشی با مرکز میکروفیلم نور شد.

مرکز بین المللی میکروفیلم نور با آگاهی از سنت‌های گذشته ایرانی-هندی در زمینه کتابت و کتاب‌آرایی و بهره‌گیری از فنآوری‌های نوین بر آن است بستر مساعدی برای شناسایی، گردآوری، حفظ و صیانت از میراث مکتوب جهان اسلام و ایران فراهم سازد. دفتر مرکزی میکروفیلم نور در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو قرار دارد.

منبع: کتابخانه مجلس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612