کد خبر:4682
پ
khajenasir-m

برگزاری همایش «اخلاق و فلسفه»

همایش بزرگداشت خواجه نصیر‌الدین طوسی با موضوع «اخلاق و فلسفه» به همت انجمن حکمت و فلسفه ایران دوشنبه (۵ اسفندماه) برگزار می‌شود

میراث مکتوب – همایش بزرگداشت خواجه نصیر‌الدین طوسی با موضوع «اخلاق و فلسفه» به همت انجمن حکمت و فلسفه ایران دوشنبه (۵ اسفندماه) برگزار می‌شود.

در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه با عنوان «رابطه حسن و قبح اخلاقی با عقل نظری و عملی»، دکتر سید مصطفی محقق‌داماد با موضوع «خواجه طوسی؛ نظریه‌پرداز اخلاق شیعی»، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با عنوان «شرح خواجه بر اشارت» و حسینخانی با موضوع «مولفه‌های قوت نفس یا عوامل ضعف آن از دیدگاه خواجه» سخنرانی خواهند کرد.

همچنین دکتر مجید حمیدزاده با موضوع «اخلاق قرآنی خواجه»، دکتر شهین اعوانی با موضوع «رابطه اخلاق و دین از منظر خواجه»، دکتر فاطمه شهیدی با موضوع «مقایسه بحث اعتبارات ماهیت از نظر خواجه و ابن سینا» و دکتر غلامرضا اعوانی با موضوع «بررسی اخلاق محتشمی» به سخنرانی خواهند پرداخت.

پنجم اسفندماه در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی نامگذاری شده است. ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصیرالدین طوسی و ملقب به استاد البشر و محقق طوسی در سال ۵۹۷ هجری قمری در طوس به دنیا آمد. خواجه نصیرالدین یکی از بزرگ‏ترین بنیانگذاران کلام شیعه و پیشاهنگ بزرگ فلسفه مشاء بود و ضمن تایید حکمت ابن‏سینا، به شرح مشکلات اشارات پرداخت. وی همچنین آثار متعددی را در علوم مختلف به نگارش درآورد که اخلاق ناصری، تجرید العقاید، ذیج ایلخانی، اوصاف الاشراف، اساسُ الاقتباس و تذکره نصیریه و بیش از ۶۰ اثر دیگر در اصول دین، اخلاق، منطق، هندسه، هیئت، نجوم و عروض و شعر از آن جمله‏اند. خواجه نصیرالدین سرانجام در سال ۶۷۲ در ۷۵ سالگی، شانزده سال پس از تاسیس رصدخانه، درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.

همایش بزرگداشت خواجه نصیر‌الدین طوسی با موضوع «اخلاق و فلسفه» به همت انجمن حکمت و فلسفه ایران از ساعت از ساعت ۱۴ تا ۱۸ دوشنبه (۵ اسفندماه) برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612