کد خبر:10951
پ
masajed

برگزاری نشست «مقوله التقاط در معماری دینی: سیر تحول مساجد معاصر در مالزی»

نشست «مقوله التقاط در معماری دینی: سیر تحول مساجد معاصر در مالزی» با سخنرانی دکتر امیرحسین ذکرگو برگزار می شود.

میراث مکتوب – نشست «مقوله التقاط در معماری دینی: سیر تحول مساجد معاصر در مالزی»  با سخنرانی دکتر امیرحسین ذکرگو برگزار می شود.

التقاط (Eclecticism) مقوله‌ای است که پیش از هر چیز در عرصه تفکر فلسفی و دینی طرح شد. در عرصه‌های یادشده التقاط به معنای شکل‌دهی یک نظام فکری براساس وام‌گیری و ترکیب عناصری از نظام‌های فکری دیگر است. در عرصه معماری، هنگامی‌ که عناصر و اجزاء متنوع یک بنا، که هر یک شاخصه سبک، دوره، فرهنگ و اقلیم مختلف هستند، در یک اثر معماری با یکدیگر ترکیب شوند آن اثر را التقاطی می‌نامند.

در این سخنرانی مفاهیم هویت و التقاط در معماری معاصر مساجد مالزی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر امیر حسین ذکرگو (متولّد ۱۳۳۶، تهران) متخصّص در حوزۀ ادیان شرقی (بودایی، هندوئیسم و اسلام)، هنرمند، مورّخ هنر و هندشناس است. از جمله مجموعه آثار علمی-هنری او می‌توان به تعدادی کتاب و صدها مقاله به زبان‌های انگلیسی، فارسی و اردو در نشریات بین‌المللی اشاره کرد.

این نشست روز پنجشنبه ۱۱ آبان‌ماه ساعت 17 در خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان فرصت (موسوی) شمالی، ضلع جنوبی پارک هنرمندان (باغ هنر)، خانه هنرمندان ایران، سالن امیرخانی برگزار می‌شود. دبیر اجرایی این نشست دکتر سید میثم مطهری است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612