کد خبر:32287
پ
کتاب_فیض_الدموع ۲

برپایی جلسات خوانش روزانه «فیض الدموع»

از روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲، جلسه خوانش مقتل «فیض الدموع»، به مدت ۱۰ روز ، در فضای مجازی برپاست.

میراث مکتوب- از روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲، مقارن با یکم محرم ۱۴۴۵، جلسه خوانش مقتل «فیض الدموع»، به مدت ۱۰ روز ، هر روز نیم ساعت، در ساعت ۲۰:۱۵ به وقت تهران (۵:۴۵ لندن، ۶:۴۵ اروپا)، در فضای مجازی از سوی حسین کمالی (ساکن آمریکا) برپاست.

برای ورود به گروه جلسه خوانش روزانه «فیض الدموع» اینجا کلیک کنید.

فیضُ الدّموع و عبرهُ المُستَهام (ریزش اشک‌ها و اشک محزون و دل‌شکسته)، مقتلی به زبان فارسی نوشتۀ محمدابراهیم نواب تهرانی است که با نثری ساده و به فارسی فصیح و بلیغ، ماجرای عاشورا را بازگفته است.

محمدابراهیم نواب تهرانی ملقب به بدایع نگار (۱۲۴۱-۱۲۹۹هـ.ق)، از نویسندگان بزرگ و ادیبان برجسته و سیاستگران آگاه زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار بوده و اثر شیوای او، فیض الدموع، یادآور نثر فارسی قرن چهارم و پنجم هجری است.

انگیزۀ مؤلف، به گفتۀ خودش، برطرف کردن مشکل عدم دسترسی عموم مردم به کتابی موثق و صحیح به فارسی شیوا و بلیغ بوده است. وی تلویحاً گویندگان و راویانی را که در بیان حوادث زندگانی امام حسین(ع) صداقت را ارج نمی‌نهند، به نقد کشیده و سخنوران کم‌اطلاع و ناآشنا به آیین فصاحت و بلاغت را که به گفته او عوام‌پروری می‌کنند، نکوهش می‌کند. او کوشیده تا مقتلی بنگارد که هم خالی از نقایص یادشده و هم دربرگیرنده نثری فصیح، صناعات سخن و علم معانی باشد.

این کتاب یک متن ادبی به زبان فارسی فاخر و اثری حماسی و مستند به اسناد معتبر تاریخی است. بر اساس تحقیقاتی که شده تاکنون کتابی فارسی با ویژگی‌های یاد شده، چنین شیوا و مستند به منابع دست اول تألیف نشده است. بیشترین منابع وی اللهوف یا الملهوف اثر سید بن طاووس است و برخی از فهرست‌نویسان نیز فیض الدموع را به اشتباه ترجمۀ اللهوف دانسته‌اند.

فیض الدموع با بیان تولد امام حسین(ع) و ذکر فضایل او و آنگاه مرگ معاویه و سلطنت یزید آغاز می‌شود و دربرگیرندۀ مقتل مسلم و دیگر شهدای کربلا و نیز غارت خیام امام(ع) و اسارت خاندان او در کوفه و شام و خطبه‌های حضرت زینب و امام سجاد(ع) در مجلس یزید است.

فیض الدموع (شرح زندگانی و شهادت امام حسین(ع) با نثر فارسی فصیح و بلیغ)؛ تألیف محمدابراهیم نوّاب تهرانی ملقب به بدایع نگار، به تصحیح و تحقیق اکبر ایرانی قمی، در سال ۱۳۷۴، توسط مؤسسۀ انتشارات هجرت و مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به چاپ رسیده است.

برای دانلود متن کامل کتاب فیض الدموع کلیک کنید.

فیض الدموع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612