کد خبر:7114
پ
noskhekabol

بررسی متن شناسی دست نوشتۀ کلیات سنایی، متعلق به کتابخانۀ عمومی کابل

در ادامه مقالۀ «بررسی متن شناسی دست نوشتۀ کلیات سنایی، متعلق به کتابخانۀ عمومی کابل» نوشتۀ مسعود راستی پور، منتشرشده در دفتر چهارم اوراق عتیق، آمده است.

میراث مکتوب – در این گفتار برآنیم تا با بررسی متن شناسانۀ دست نوشت کلیات سنایی متعلق به کتابخانۀ عمومی کابل نشان دهیم که اگرچه بتوان این دست نوشت را به عنوان دست نوشتی کهن از کلیات سنایی پذیرفت، لیکن آن را به عنوان اساس تصحیح آثار وی نمی توان مورد اطمینان قرار داد.

آنچه بیش از هرچیز دربارۀ این نسخه ها باید با احتیاط تلقی شود اشعاری ست که این دست نوشت یگانه مرجع کهن انتساب آنها به سنایی ست (گذشته از دست نوشت 5468 کتابخانۀ ملک که به احتمال بسیار با نسخۀ کابل هم خانواده است). از سوی دیگر اصالت تقسیم بندی اشعار سنایی در دست نوشت کابل جای گمان داشته، پس و پیشی ابیات و ضبط آنها در این نسخه دچار نادرستیهای بسیار است.

متن کامل مقالۀ «بررسی متن شناسی دست نوشت کلیات سنایی، متعلق به کتابخانۀ عمومی کابل» نوشتۀ مسعود راستی پور که در دفتر چهارم اوراق عتیق منتشر شده است اینجا بخوانید.

دفتر چهارم اوراق عتیق به اهتمام سید محمدحسین حکیم از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در 1020 صفحه به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612