کد خبر:34763
پ
۲۳۵۶۲۷۴

بررسی ساختار اسناد نظامی دوره قاجار

کتاب «بررسی ساختار اسناد نظامی دوره قاجار: با تکیه بر اسناد آستان قدس رضوی» اثر مهدی خانی‌زاده از سوی انتشارات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شد.

میراث مکتوب- انتشارات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی کتاب «بررسی ساختار اسناد نظامی دوره قاجار: با تکیه بر اسناد آستان قدس رضوی» اثر مهدی خانی‌زاده را به شمارگان ۲۰۰ نسخه در قطع وزیری چاپ و منتشر کرد.

کتاب حاضر حاصل پژوهشی گسترده و علمی در موضوع اسناد نظامی موجود در مرکز اسناد کتابخانه آستان قدس است.

در اجرای این پژوهش، ابتدا اسناد نظامی موجود در آرشیو مدیریت اسناد این سازمان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت که طی آن حدود۳۰۰ سند انتخاب و  سندخوانی شد.

این اسناد از دو منظر سندشناسی و سندپژوهی توسط نویسنده مورد بررسی قرار گرفت و طی آن سعی شد عناصر مشترک و متفاوت شناسایی شوند تا بتوان یک ساختار کلی را برای آن اسناد با تکیه بر عناصر مشترک ارائه کنند.

مولف، مجموعه اسناد را در دو فصل قشون و نظمیه تقسیم کرده است. در فصل اول اسنادی از سرقت، امنیت و انتظام منطقه سیستان و قاینات انتخاب شده، آنگاه به مسائل مالی همچون بودجه، حقوق قشون و مخارج نظامی پرداخته است.

با توجه به اهمیتی که نسخ خطی و اسناد در تحقیقات تاریخی دارند و استناد آنها، اعتبار بیشتری به پژوهش‌های تاریخی می‌بخشد در این اثر سعی شده تا با شناساندن موقعیت و جایگاه اسناد نظامی، نقش بسیار موثر آنها در تاریخ نگاری‌های معاصر به خصوص در حوزه نظامی که تا به حال کمتر به آنها پرداخته شده ذکر شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612