کد خبر:31981
پ
IMG_20230709_133128_404-2

بررسی داستان پدید آمدن نوروز در «هفت جاویدان»

شانزدهمین نشست عصر دوشنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی رمان سه‌جلدی «هفت جاویدان» اثر مرجان فولادوند اختصاص یافته است.

میراث مکتوب- شانزدهمین نشست عصر دوشنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به نقد و بررسی رمان سه‌جلدی «هفت جاویدان» اثر مرجان فولادوند. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه نوزدهم تیر ۱۴۰۲ در محل موسسه فرهنگی و هنری ققنوس (راوی دوران) با حضور دکتر میرجلال‌الدین کزازی، سارا صدیق، مرجان فولادوند و علی دهباشی برگزار می‌شود.

«هفت جاویدان» رمان سه جلدی به هم پیوسته‌ای است که در قالب داستانی حماسی – اساطیری چگونگی پدید آمدن نوروز را در عصر جمشید شاه روایت می‌کند. این نخستین باری است که شکل‌گیری نوروز و آیین‌هایش، در قالب یک رمان مفصل و بر مبنای اساطیر ایرانی نوشته شده است. داستان از فضایی نفرینی آغاز می‌شود. جمشید، اهریمن را را دلیل تباهی می‌داند و مردم جمشید را. جمشید برای شکست نفرین پا به راه گذر از هفت خوان می‌گذارد اما این برای نجات کافی نیست. مردم نیز باید هفت خوان خود را بیابند و از آن بگذرند. در این رمان برای نخستین بار در ادبیات حماسی، مردم نیز هفت‌خوان دارند. باید با تاریکی‌های خود رو در رو شوند و از آن بگذرند زیرا پیروزی جمشید در هر خوان، وابسته به گذر مردم از خوانِ دشوارِ خویش است و… مرجان فولادوند دانش‌آموخته‌ دکترای ادبیات فارسی و پژوهشگر اساطیر ایران است.

از او چندین کتاب داستانی و غیر داستانی برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان منتشر شده است. بعضی از کتاب‌های او در فرانسه، ایتالیا، آلمان، نروژ، هلند و چین ترجمه و منتشر شده‌اند. کتاب «آرش، حکایت تیرانداختن مرد قصه‌گو» از این نویسنده برنده‌ دیپلم افتخار «IBBY» (دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان) در سال ۲۰۱۶ نیوزیلند و چندین جایزه‌ دیگر بوده است.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه نوزدهم تیرماه ۱۴۰۲ در مؤسسه فرهنگی و هنری ققنوس (راوی دوران) به نشانی: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه شفیعی، پلاک ۱ برگزار می‌شود.

هفت جاویدان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612