کد خبر:2769
پ
۹۹

بررسی نسخه‌های خطی شرح شطحیات و ضرورت تصحیح دوباره آن

کتاب شرح شطحیات اثر شیخ روزبهان بقلی شیرازی، از عارفان بزرگ قرن ششم هجری، است

میراث مکتوب – کتاب شرح شطحیات اثر شیخ روزبهان بقلی شیرازی، از عارفان بزرگ قرن ششم هجری، است.

از عنوان کتاب برمی‌آید که موضوع آن درباره شطحیات، سخنان شگفت و غریب عارفان است. هانری کربن، شرق‌شناس مشهور فرانسوی در سال ۱۳۴۴ هجری برای نخستین بار این کتاب را تصحیح کرد.

نسخه‌هایی که وی برای تصحیح متن از آنها استفاده کرده عبارتند از: ۱ـ نسخه کتابخانه شهید علی (استانبول) ۲ـ نسخه کتابخانه ملا مراد (استانبول) ۳ـ نسخه منطق الاسرار ببیان الانوار (کتابخانه آستان قدس) ۴ـ دیوان حلاج چاپ ماسینیون. تلاش ارزشمند و والای کربن در شناساندن این متن ادبیـ عرفانی به دوستداران و پژوهشگران، در خور ستایش است اما متاسفانه به دلایل فراوان از جمله اشتباهات عدیده کاتبان دو نسخه نخست، همچنین زبان دشوار و بیان پیچیده روزبهان، اشتباهاتی در تصحیح روی داده که خوانش متن را با مشکل مواجه ساخته است. بعلاوه، کتاب بدون تعلیقات و فهرست مطالب به چاپ رسیده است. هر چند طی جستجوهای گسترده و پس از گذشت حدود نیم قرن از تصحیح متن، متاسفانه نسخه معتبر دیگری از این کتاب یافت نشد اما خوانش دقیقتر نسخه‌های موجود، استفاده از نسخه‌ها و کتابهایی که از متن شرح شطحیات را آورده‌اند، همچنین افزودن تعلیقات و فهرست‌های مناسب، به تصحیح پیراسته و شایسته کتاب کمک خواهد کرد.

 

ادامه مقاله «بررسی نسخه‌های خطی شرح شطحیات و ضرورت تصحیح دوباره آن» نوشته مریم حسینی و الهام رستاد که در شماره ۲۴ فصلنامه پژوهش‌‌های ادب عرفانی (گوهر گویا) منتشر شده است بر روی فایل پایین بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612