کد خبر:3657
پ
memarisasani-m

بررسی منابع مکتوب مطالعه معماری و تاریخ ساسانیان

مطالعه تاریخ دورهٔ ساسانیان به عللی چون کمبود منابع نوشتاری دست اول و درهم‌تنیدگی آن با تاریخ اسطوره‌ای دارای دشواری‌های فراوانی است

میراث مکتوب – مطالعه تاریخ دورهٔ ساسانیان به عللی چون کمبود منابع نوشتاری دست اول و درهم‌تنیدگی آن با تاریخ اسطوره‌ای دارای دشواری‌های فراوانی است. بررسی معماری آن دوره نیز پیچیدگی‌هایی دارد، هم به علت ماهیت متکثر معماری و هم کمبود متون تاریخی‌ای که به وضوح آثار آن دوره را توصیف کنند. هدف این مقاله تحلیل منابع مکتوبی است که در آنها وجوه مختلف تاریخ و معماری ساسانیان بررسی شده است.
برای رسیدن به این مقصود، منابع را با پنج موضوع اصلی «تاریخ»، «دین»، «جغرافیا» و «معماری» تحلیل می‌ کنیم که هر بخش خود به چند دسته تقسیم می‌شود. شماری از منابع را دقیق ‌تر توصیف و به شماری دیگر فقط اشاره کرده‌ایم. به نظر می‌ رسد برای شناخت درست تاریخ و معماری ساسانیان هم به پژوهش‌ های معاصر، که بیشترشان توسط غربیان نوشته شده‌اند، و هم متون تاریخی، که منابع دست اول به شمار می‌روند، نیاز داریم. دیگر این‌که وظیفه محققان ایرانی است که در حوزه تاریخ، با اتکا بر منابع دست اول و شناخت تاریخ اسطوره‌ای، و در حوزه معماری، با مراجعه به خودِ آثار برای روشن‌‌تر کردن نقاط مبهم آن دوره بکوشند.

برای مطالعه ادامه مقاله «بررسی منابع مکتوب مطالعه معماری و تاریخ ساسانیان» نوشته احسان طهماسبی که در شماره ۱۷۹ کتاب ماه هنر به چاپ رسیده است بر روی فایل پایین کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612