میراث مکتوب – قابوسنامه کتابی است به پارسی که مؤلف آن عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر آن را برای فرزندش گیلانشاه در ۴۴ فصل نوشته است که اگر بخواهد پس از پدر حکومت کند و یا از روی اضطرار کاری دیگر انتخاب کند، بداند چگونه وظایف خود را انجام دهد.
عنصرالمعالی در این کتاب پندهای تربیتی بسیاری را از قول حکیمان و یا با لفظ «گفتهاند» آورده است که گوینده آنها معلوم نیست و صاحب نظرانی که به شرح و تحلیل قابوسنامه پرداختهاند نیز به نام گوینده این سخنان حکیمانه اشارهای نکردهاند. با تأمل در حکمتهایی که در منابع عربی از ایرانیان قبل از اسلام نقل شده است، معلوم میگردد که بسیاری از این سخنان متعلق به حکیمان ایرانی است و یا دست کم در ایران باستان رایج و شناخته شده بوده است.
در این مقاله علاوه بر معرفی بیش از ۴۰ پند اخلاقی و تربیتی ایرانی که در قابوس نامه بی نام و نشان آمده و در منابع عربی به ایرانیان نسبت داده شده است، نقش دیدگاه های تربیتی ایران باستان و تاثیر آن را در قابوس نامه نشان می دهیم.
عنصرالمعالی در این کتاب پندهای تربیتی بسیاری را از قول حکیمان و یا با لفظ «گفتهاند» آورده است که گوینده آنها معلوم نیست و صاحب نظرانی که به شرح و تحلیل قابوسنامه پرداختهاند نیز به نام گوینده این سخنان حکیمانه اشارهای نکردهاند. با تأمل در حکمتهایی که در منابع عربی از ایرانیان قبل از اسلام نقل شده است، معلوم میگردد که بسیاری از این سخنان متعلق به حکیمان ایرانی است و یا دست کم در ایران باستان رایج و شناخته شده بوده است.
در این مقاله علاوه بر معرفی بیش از ۴۰ پند اخلاقی و تربیتی ایرانی که در قابوس نامه بی نام و نشان آمده و در منابع عربی به ایرانیان نسبت داده شده است، نقش دیدگاه های تربیتی ایران باستان و تاثیر آن را در قابوس نامه نشان می دهیم.
آنچه در بالا آمده است چکیده مقاله «بررسی دیدگاه های تربیتی ایرانیان باستان در قابوس نامه» نوشته وحید سبزیانپور است که در شماره ۱۷ فصلنامه علمی – پژوهشی ادبیات تعلیمی منتشر شده است.
متن کامل این مقاله را می توانید در فایل پایین مطالعه کنید.