کد خبر:5704
پ
karnamebehbaha-m

با ناموران ارجان، کهگیلویه و بهبهان آشنا شوید

کارنامۀ بهبهان تألیف سید محمد طباطبایی بهبهانی (منصور) عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، جامع‌ترین کتاب دربارۀ رجال ارجان، کهگیلویه و بهبهان است که تاکنون تدوین یافته

ميراث مكتوب – کارنامۀ بهبهان تألیف سید محمد طباطبایی بهبهانی (منصور) عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، جامع ترین کتاب دربارۀ رجال ارجان، کهگیلویه و بهبهان است که تاکنون تدوین یافته.

این کتاب فرهنگ جامع الفبایی رجال و اعلام تاریخی و مشتمل بر شرح حال دانشمندان، فقیهان، ادیبان، شاعران و سیاستمداران آن سامان است و مجموعاً 953 مدخل را دربرمی گیرد. اکثر موارد این کتاب با استفاده از منابع دست اول و نسخ خطی کتابخانه های معتبر ایران و جهان تألیف شده و شمار قابل توجهی از دانشمندان گمنام و حلقات مفقوده تاریخ علم و ادبیات ایران در این کتاب به جامعۀ فرهنگی ایران معرفی شده اند.

هرچند این استان باستانی امروزه طبق تقسیمات نوین کشوری پاره پاره شده و بین استان های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه متفرق شده ولی نظر به جغرافیای تاریخی واحد و غیر ممکن بودن بررسی تاریخ علم یک بخش از این سرزمين مؤلف در این کتاب اصالت را به حدود و ثغور تاریخی این ولایت داده است و به تقسیمات کشوری توجهی ندارد.

آگاهی چندانی دربارۀ حوزۀ جغرافیایی مورد سخن در روزگار پیش از هجرت آریائیان به ایران در دست نیست، جز اینکه پاره ای از قلمرو عیلام باستان بوده و یکی از شهرهای مهم آن تمدن در این حدود قرار داشته، چنانکه کشف جام معروف به «جام ارجان» در خرابه های این شهر گواه این سخن است.

از دیگر آثار نویسندۀ این کتاب می توان به فهرست نسخ خطی کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی ج 1/24 و 2/ 24 و فهرست مختصر کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، تصحیح تسنیم المقربین فی شرح منازل السائرین، الشریعه الی استدراک الذریعه (2 ج)، تصحیح الشقایق النعمانیه فی علماء الدوله العثمانیه اشاره کرد.

طباطبايي بهبهاني، سيد محمد (منصور): کارنامۀ بهبهان (ناموران ارجان، کهگیلویه و بهبهان)، تهران، اميد مجد، 1360صفحه، 1391.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612