کد خبر:1585
پ
fehrestb

با بهره از «آغازنامه» و «دنا»

بخشی از نسخه‌های فهرست حاضر، نسخه‌هایی است که زمانی در تملک مرحوم آقای فخرالدین امینی نصیری بوده است

میراث مکتوب – بخشی از نسخه‌های فهرست حاضر، نسخه‌هایی است که زمانی در تملک مرحوم آقای فخرالدین امینی نصیری بوده است. این نسخه‌ها دارای چند ویژگی مشترک هستند: ۱- تصویری از این نسخه ها در کتاب گنجینۀ خطوط دانشمندان چاپ شده است، که در این فهرست ضمن ذکر منابع کتابشناسی و نسخه شناسی، با عنوان «گنجینه» به آن اشاره شده است. ۲- بر روی آستر یا برگ اول نسخه، با مداد، گزارشی از ویژگی های نسخه آمده است. نویسنده گزارش، اصرار داشته امتیازی خاص برای نسخه قائل شود مثل منحصر بودن یا خط مؤلف.
بخش دیگری از نسخه های این فهرست، نسخه هایی است که از کشورهای همسایه آمده و توسط کتابخانه خریداری شده است. بعضی از این نسخه ها هیچ امتیاز خاصی نداشته و معمولاً ناقص الطرفین و از قرن سیزده هجری قمری است و یا بخشی از این کتابها فقهی و اصولی است که مؤلف و نام کتاب قابل تشخیص نیست. ولی بعضی از آنها کتاب هایی است که مؤلف و نام کتاب قابل تشخیص نیست. برخی هم کتابهایی هستند که در ایران یا نسخه ندارد و یا کم نسخه می باشد و از این نظر قابل توجه و اهمیت است.
برکت، در این اثر، از دو کتاب ارزشمند «آغازنامه» و «فهرستواره دستنوشت‌های ایران= دنا» بهره گرفته است.
فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی؛ جلد۵۱؛ (نسخه های شماره ۱۸۵۰۱-۱۸۹۰۰)؛ تالیف: محمد برکت؛ تهران:کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ چاپ اول: ۱۳۹۰؛ در قطع وزیری؛ با ۲۴۶ صفحه و به بهای ۶۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.
معرفی کتاب از زکیه بیات
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612