کد خبر:7319
پ
kelidi

بازگشایی مسائل کلیدی فلسفه

از گذشته های دور و از آغاز فلسفه از اصلی ترین نیازهای روحی بشر بوده است و از نیاز به دانستن و فهمیدن برخاسته است.

میراث مکتوب – از گذشته های دور و از آغاز فلسفه از اصلی ترین نیازهای روحی بشر بوده است و از نیاز به دانستن و فهمیدن برخاسته است. نیاز به دانستن و فهمیدن نیازی همیشگی است.

 

ارسطو می گوید: فلسفه با شگفتی و حیرت در برابر جهان آغاز شد، بنابراین هر انسانی به نوعی فیلسوف و تحت تاثیر فلسفه است؛ چرا که زندگی خود را هر چند ناخودآگاه، بر اساس جوابهایی که به این سئوالات بنیادین می دهد، بنا می نهد؛ با این تفاوت که فیلسوف رسمی و واقعی، این پرسش ها را به طور جدی و منظم پی گیری کرده، جواب هایی را که تا کنون داده شده است در بوته نقد نهاده و به جستجوی را ه حل های نو می پردازد.

لازمه فیلسوف بودن این است که متن فلسفی را طوری نخوانیم که گویی به‌حدی موثق است که جز پذیرفتن آن کار دیگری برای‌مان نمانده است، بلکه باید آن را یکی از طرف‌های گفت‌وگویی محسوب کنیم که خود ما نیز در آن شریک‌ایم. باید موضوع را نقادانه بخوانیم، البته نقدی که سازنده است. باید بین جست‌وجوی نادرستی‌های استدلال و جست‌وجوی حقایق و بصیرت‌های موجود در استدلال توازن برقرار کنیم.

مهم است که از آن‌چه در صفحۀ پیش روی‌تان نوشته شده فراتر بروید. باید بکوشید انگیزۀ پس پشت استدلال‌ها را پیدا کنید. اگر مقدماتی در پس استدلال‌ها وجود دارد اما بیان نشده است، آن‌ها را بیابید و ببینید چگونه می‌توانید استدلال را به پیش ببرید. هر متنی که می‌خوانیم تقریباً همیشه آغاز یک پژوهش است نه پایانش.

جولیان باجینی، فیلسوف انگلیسی و ازجمله بنیانگذاران و سردبیر ارشد مجله فلسفه (The Philosophers’ Magazine) است. او نویسنده کتاب‌های بسیاری است که در آنها تلاش می کند از مفاهیم ساده برای آموزه‌های فلسفی و اخلاقی به مردم عادی استفاده کند.

کتاب «مسائل کلیدی فلسفه»نوشته جولیان باجینی  به ترجمۀ حمیده بحرینی منتشر شده است.

باجینی: جولیان، مسائل کلیدی فلسفه، ترجمه: حمیده بحرینی، 256 صفحه، شمارگان: 1000 نسخه، قطع: رقعی، بها: ۱۶۲۰۰۰ ﷼، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612