کد خبر:32433
پ
۸۷۶۶۵۴۳

ایجاد تالار مطالعاتی نسخ خطی و چاپ سنگی در کتابخانه آستان قدس

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از ایجاد تالار مطالعاتی نسخ خطی و چاپ سنگی ویژه اساتید و محققان در این مجموعه خبر داد.

میراث مکتوب- ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، از ایجاد تالار مطالعاتی نسخ خطی و چاپ سنگی ویژه اساتید و محققان در این مجموعه خبر داد.

حسن‌آبادی این اقدام را فرصتی برای تسهیل مطالعه نسخ خطی برای پژوهشگران و ایجاد تسهیلات در این زمینه عنوان کرد.
وی تصریح کرد: حضور اساتید و اهل فن برای مطالعه این نسخ فرصتی را فراهم می‌آورد تا در کنار بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشی اساتید این رشته، فرصتی برای انتقال تجارب فراهم شود.
حسن‌آبادی، دسترسی مستقیم به نسخ خطی و در اختیار داشتن میز مطالعه خاص در صورت لزوم را از ویژگی‌های تالار مطالعه نسخ خطی برشمرد که با رعایت شرایط نگهداری و ضوابط اداری در اختیار پژوهشگر قرار خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: این مرکز با دارا بودن ۵۸ هزار و ۳۲۹ نسخه دارنده بزرگترین مرکز چاپ سنگی در کشور به شمار می‌رود.
حسن‌آبادی همچنین به آماری از موجودی منابع ارزشمند در این مرکز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵۸ هزار و ۳۲۹ نسخه خطی، ۵۳ هزار و ۲۰ قرآن و ۱۴ هزار و ۹۷۹ جزوه در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی نگهداری می‌شود که در مجموع ۱۸۰ هزار و ۱۴۱ نسخه را شامل می‌شود که برخی از این آثار مربوط به سده‌های اولیه اسلام و برخی دیگر به قلم استادان بزرگ خوشنویسی همچون عثمان بن حسین وراق غزنوی و دیگر سلاطین خط کتابت شده است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612