کد خبر:1708
پ
noskhe-Copy

انتشار ۲۰ جلد از «مجموعه فهرستگان نسخه‌های خطی ایران»

۲۰ جلد نخست از «مجموعه فهرستگان نسخه‌های خطی ایران» موسوم به فن ‌خا توسط مؤسسه فرهنگی ـ پژوهشی الجواد (ع) تا پایان سال ۹۱ منتشر می ‌شود.

میراث مکتوب – ۲۰ جلد نخست از «مجموعه فهرستگان نسخه‌های خطی ایران» موسوم به فن ‌خا توسط مؤسسه فرهنگی ـ پژوهشی الجواد (ع) تا پایان سال ۹۱ منتشر می‌ شود.
«مجموعه فهرستگان نسخه ‌های خطی ایران»، فهرست مشترکی از اطلاعات نسخه ‌های خطی یا عکسی موجود در ایران از سال ۱۳۰۵ تا نیمه اول ۱۳۹۰ را شامل می ‌شود.
اطلاعات موجود در این مجموعه از میان بیش از ۵۰۰ فهرست معتبر نسخه ‌های خطی استخراج شده است و بیش از ۳۲۰ هزار عنوان نسخه خطی موجود در ایران را در برمی‌ گیرد.
ذکر نام کتاب، آوانگاری عنوان کتاب، نام مؤلف همراه با تاریخ تولد و وفات، آوانگاری نام مؤلف، اطلاعات مربوط به آثار پیشین که اثر مورد نظر با آنها مرتبط است، نام افراد دخیل در شکل‌ گیری اثر، تاریخ و محل تألیف، توصیفی کوتاه درباره محتوا، آغاز و انجام اثر، چاپ اثر، منابعی که حاوی اطلاعاتی درباره اثر و مؤلف هستند، معرفی آثاری که پس از اثر مورد نظر تألیف شده‌اند و با آن ارتباط دارند، از جمله اطلاعات کتاب ‌شناختی موجود در این مجموعه است.
همچنین در اطلاعات نسخه‌ شناسی «فهرستگان نسخه ‌های خطی ایران»، اطلاعاتی مانند شهر و کتابخانه‌ ای که نسخه در آن نگهداری می‌شود، آغاز و انجام نسخه، اطلاعات مربوط به مباحث مندرج در نسخه، حجم نسخه به حجم کل کتاب و گزارش افتادگی ‌های احتمالی، نوع خط نسخه، نام کاتب همراه با تاریخ و محل کتابت، شکل ظاهری و تزئینات مندرج در آن، معرفی و گزارش نوشته ‌هایی که علاوه بر متن در نسخه درج شده ‌اند مانند مصصح، حاشیه، اطلاعات مربوط به وقف یا اهدای نسخه، نوع کاغذ، جلد، تعداد صفحات و قطع آن، منبعی که اطلاعات مربوط به نسخه از آن ذکر شده، گردآوری و درج شده است.
این مجموعه که با تلاش یک دهه کتاب ‌شناسان، فهرست‌ نگاران و نسخه‌ شناسان ایرانی و با همکاری پژوهشگران مؤسسه فرهنگی ـ پژوهشی الجواد(ع) آماده ‌سازی و جمع ‌آوری شده، مجموعه ‌ای ۴۰ جلدی است که ۲۰ جلد نخست آن تا پایان سال ۹۱ منتشر خواهد شد.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612