کد خبر:10506
پ
baghighazvini

انتشار کلیات اشعار باقی غزنوی

آگاهی ما از چند و چون و فراز و فرود شعر فارسی دری در سده های دهم تا دوازدهم قمری از مراکزی چون کابل و غزنه و … به دلایل گوناگون کاستی های بسیار دارد.

میراث مکتوب – آگاهی ما از چند و چون و فراز و فرود شعر فارسی دری در سده های دهم تا دوازدهم قمری از مراکزی چون کابل و غزنه و … به دلایل گوناگون کاستی های بسیار دارد. کلیات اشعار قاضی عبدالباقی غزنوی به دلیل شخصیت علمی و عرفانی و مردمی اش سرشار از ظرافت هایی است که خواننده را به تحسین و اعجاب وامیدارد.

دلیل نام بردن از کابل و غزنه در این اشارت آن است که در گام نخست بررسی کلیات اشعار قاضی عبدالباقی غزنوی، زنده در نیمۀ دوم سدۀ یازده و نیمۀ اول سدۀ دوازده است و در گام دیگر رابطۀ قاضی باقی غزنوی با کابل و نشست او بر مسند قضاوت در کابل.

قاضی عبدالباقی «باقی» غزنوی در دوره ای می زیست که دو شاعر بزرگ و استاد صاحب سبک سده های یازده و دوازده قمری در آن دور ظهور کردند. یکی صائب تبریزی و دیگری ابوالمعالی میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی بود. از اشارات باقی غزنوی دانسته می شود که وی با سبک و شیوۀ صائب آشنایی دقیق داشته است و در مواردی مصراع ها و بیت های او را تضمین و برخی از غزلهای او را استقبال کرده است.

خاصه اینکه وی با سبک و شیوه ی صائب آشنایی دقیق داشته و در مواردی مصراع ها و بیت های او را تضمین و برخی از غزلهای او را استقبال کرده است.

دکتر سرور مولایی استاد برجسته و ادیب سخن شناس معاصر با کشف و تصحیح و پرداختن به این اثر دیریافته اهتمام ورزیده و آن را در دسترس عاشقان زبان و ادب فارسی قرار داده است.

کلیات اشعار باقی غزنوی،مقابله، مقدمه و ویرایش: محمد سرور مولایی، تهران، معین، 416 صفحه، قطع: وزیری، بها: 350000 ریال، 1396.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612