کد خبر:3188
پ
khalij1

انتشار کتابی درباره خلیج فارس به سفارش استاد ایرج افشار

جلد اول کتاب خلیج فارس و خوزستان به همت سید علی آل داود توسط انتشارات مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی وارد بازار کتاب شد

میراث مکتوب – جلد اول کتاب خلیج فارس و خوزستان به همت سید علی آل داود توسط انتشارات مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی وارد بازار کتاب شد. کتاب خلیج فارس و خوزستان برگرفته از مجموعه مقالات مرحوم شیخ‌الاسلامی بهبهانی است، وی از جمله محققانی بوده که عمر خود را صرف مطالعه و شناخت حوزه خلیج فارس کرده است.
مرحوم شیخ‌الاسلامی بهبهانی (سلطانعلی سلطانی) قبل از انقلاب نماینده شهر بهبهان در مجلس بود و از متخصصان طراز اول خلیج فارس محسوب می‌شده است. بعد از تاسیس مرکز دائرهالمعارف، کتابخانه مرحوم شیخ‌الاسلامی بهبهانی که شامل کتاب‌های خطی و چاپی شاخص و ارزشمندی بود به همراه مقالات و دست‌نویس‌های ایشان توسط پسر ایشان به دائرهالمعارف اهدا شد. این مجموعه شامل ۱۲۵۰ جلد کتاب خطی و ۲۴۴۵ جلد کتاب چاپی بود.
سفارش انتشار چنین کتابی از مرحوم شیخ‌الاسلامی بهبهانی، توسط استاد ایرج افشار صورت گرفت و مسئولیت این کار را به عهده علی آل داود، ادیب، محقق تاریخ، نسخ شناس و از استادان ویراستار سپرد. تصویر یادداشت استاد ایرج افشار به آقای بجنوردی، ریاست مرکز دانرهالمعارف، که پیشنهاد انتشار کتابی از آثار مرحوم شیخ الاسلامی بهبهانی است، در ابتدای کتاب خلیج فارس و خوزستان آمده است.
جلد اول کتاب که منتشر شده است حاوی مقالات و نوشته‌های پژوهشی مرحوم شیخ‌الاسلامی بهبهانی در خصوص خلیج فارس و بنادر و جزایر شمالی و جنوبی آن و ایالات خوزستان است. دو جلد دیگر کتاب ویژه اسناد تاریخی معاصر مناطق مختلف ایران است که به اهتمام کاوه بیات به زودی منتشر خواهد شد.
به گفته سید علی آل داوود کار جمع بندی، ویرایش و تصحیح آثار و متون مرحوم شیخ الاسلامی بهبهانی نزدیک به ۵ سال طول کشیده است. تصاویر متعددی نیز از آثار دست نویس مرحوم شیخ‌الاسلامی بهبهانی در این کتاب آمده است.
کتاب خلیج فارس و خوزستان در ۵۰۰ صفحه به قیمت ۲۸ هزار تومان در ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612