کد خبر:14776
پ
wE8h91598353068_0

انتشار «نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار» برای سومین بار

همزمان با نود‌ و‌‌ دومین سالروز تولد استاد احسان اشراقی، «نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار؛ در تاریخ صفویه» برای سومین بار منتشر شد.

میراث مکتوب- امروز، پانزدهم شهریورماه مصادف با نود‌ و دومین سال تولد مرحوم استاد احسان اشراقی، استاد ممتاز تاریخ دانشگاه تهران، مصحح متون تاریخی و صفویه‌شناس است.

امین اشراقی، فرزند زنده‌یاد دکتر احسان اشراقی در گفتگوی کوتاهی با مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب از بازچاپ کتاب «نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار؛ در تاریخ صفویه» برای سومین بار خبر داد و گفت: این اثر مرحوم پدرم به تازگی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ سوم رسیده است.

به گفتهٔ امین اشراقی کتاب «نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار؛ در تاریخ صفویه» نوشتهٔ محمد‌بن هدایت‌الله افوشته‌ای نطنزی است که از سوی مرحوم دکتر اشراقی تصحیح شده است.

فرزند دکتر اشراقی دربارهٔ موضوع کتاب حاضر گفت: این اثر ارزنده در واقع شامل دو کتاب است که نخستینِ آن در بیان رویدادهای عمدۀ دوران شاه تهماسب، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده تا شروع سلطنت شاه عباس و کتاب دوم که مفصل‌تر از قسمت نخستین است، مربوط به یازده سال اول شهریاری شاه عباس کبیر و گویای وقایعی است که طی آنها قدرت سلطنت در گیرودار از میان رفتن عصیان‌ها و سرکشی‌های سرداران قزلباش تحکیم یافته و متجاوزین بیگانه از ساحت کشور طرد می‌شوند. آخرین واقعه‌ای که در کتاب از آن نام برده شده، شکست دین‌محمدخان ازبک در خراسان و تسخیر هرات به دست پادشاه نام‌آور صفوی است. از کتاب «نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار؛ در تاریخ صفویه» دو نسخهٔ خطی در دست است که در کتابخانه‌های دانشگاه تهران و موزهٔ ایران باستان نگهداری می‌شود.

امین اشراقی در ادامه از اقدام مسئولین شهر قزوین – محل تولد مرحوم دکتر اشراقی- برای نامگذاری خیابانی به نام استاد احسان اشراقی در این شهر خبر داد و اظهار کرد: ساخت سردیس مرحوم استاد نيز از دیگر اقدامات فرهنگی در دست اجرا در شهر قزوین است.

گفتني‌ست، مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب نیز آخرین اثر ایشان با عنوان «افضل‌التواریخ» را در روزهای بیماری و پایان عمر پربرکت استاد به چاپ رساند.

مرحوم استاد احسان اشراقی دارای دكترای تخصّصی تاريخ از دانشگاه تهران،عضو پيوسته فرهنگستان علوم و استاد تاريخ دانشگاه تهران بود. وی دارای کتاب و مقالات ارزنده‌ای در حوزهٔ تاریخ است.

استاد اشراقی در زمستان سال ۱۳۹۸ پس از یک دورهٔ بیماری درگذشت و در قزوین به خاک سپرده شد.

مریم مرادخانی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612