کد خبر:2971
پ
maghalat

انتشار مقالات و تصحیح رساله‌های تاریخی به قلم رسول جعفریان

کتاب مقالات و رسالات تاریخی (بیست هفت مقاله و رساله تاریخی) به کوشش دکتر رسول جعفریان به چاپ رسید.

میراث مکتوب – کتاب مقالات و رسالات تاریخی (بیست و هفت مقاله و رساله تاریخی به کوشش دکتر رسول جعفریان به چاپ رسید.
این کتاب مجموعه‌​ای از مقالات و تصحیح رساله​​‌های تاریخی است که جعفریان در دوران ۴ساله مدیریت کتابخانه مجلس نوشته و یا تدوین و تنظیم کرده است.
جعفریان در مقدمه کتاب نوشته است: «پرونده دوره «بیست جلدی» مقالات تاریخی را بستم و اینک خوشحالم که اولین مجلد از سری جدید مقاله‌ها و رساله‌هایی که توفیق نگارش و تصحیح آنها را یافته‌ام خدمت دوستان و علاقه‌مندان تقدیم می‌کنم. طی چهار سالی که در کتابخانه مجلس بودم و همزمان کلاس درس دانشگاه را هم داشتم و به علاوه رفت و آمد قم را هم داشته داشتم، امکان این که با فراغت بال کاری مفصل دست گیرم نبود. طبعاً دلخوشی من این بود که بتوانم مقاله‌ای بنویسم یا رساله کوچکی را تصحیح کنم و در پیام بهارستان یا نشریات دیگر کشور چاپ کنم. اکنون حاصل این دوره، مجموعه مقالات و رسالات حاضر است، نامی که همان را هم برای این مجموعه انتخاب کرده‌ام. باید اعتراف کنم، سنخیت قابل ملاحظه‌ای میان مقالات نیست و حتی زمان بسیاری از آنها از نظر دوره‌ای که به آن پرداخته شده، متفاوت است، اما به هر روی، تلاش این است که هر کدام آنها بتواند مطلبی هرچند مختصر را روشن کند. در این مدت، مجموعه‌ای از مقدماتی که بر کتابها نوشتم و همین‌طور یادداشت‌های سیاسی و نیز خاطرات مربوط به کتابخانه را در یک مجموعه فراهم کرده‌ام که اگر خداوند توفیق داد یا به تفکیک یا همراه با هم منتشر خواهم کرد.»
عناوین برخی مقالات این مجموعه که در ۸۰۶ به چاپ رسیده به این شرح است: «محمد بن اسحاق ندیم و کتاب الفهرست او (ترجمه مقدمه ایمن فواد سید بر چاپ جدید الفهرست، دیدگاه علمای عصر صفوی در باره احکام نجومی و سعد و نحس ایام، رساله در شرح احوال لطف‌الله بن سلیمان شاه نیشابوری و دیوان وی، مروری بر مطالعات پیرامون نقش خواجه نصیر در سقوط بغداد، دوزبانه‌های ادب فارسی و عربی در قرن هفتم، اردوباد و اهمیت فرهنگی آن در دوره اخیر صفوی، گشتی در حکایات کتاب سفینه فطرت، طریق استخاره معتبره، مهر کتابخانه شاهرخ تیموری، سفرنامه عتبات سال ۱۳۱۳، از کاخ هشت بهشت تا کاخ توپقاپی، گزارش سفر عمره: ۱۳۹۰، نگاهی به موقعیت آیت‌الله زند کرمانی در اصفهان، ابن معتز شاعر عباسی و تفسیر تاریخ اسلامی بر اساس منازعه عباسیان و طالبیان و…»
مقالات و رسالات تاریخی (بیست و هفت مقاله و رساله تاریخی به همت حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان از سوی نشر علم منتشر شده است.
منبع: خبر آنلاین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612