کد خبر:3947
پ
divaneosman

انتشار مجدد دیوان عثمان مختاری

بهاءالدین ابوعمرو عثمان بن عمر بن محمد مختاری غزنوی از اساتید شعرای فارسی گوی نیمۀ دوم قرن پنجم و نیمۀ اول قرن ششم هجری معاصر حکیم سنایی و مسعود سعد و امیر معزی است.

میراث مکتوب – بهاءالدین ابوعمرو عثمان بن عمر بن محمد مختاری غزنوی از اساتید شعرای فارسی‌گوی نیمۀ دوم قرن پنجم و نیمۀ اول قرن ششم هجری معاصر حکیم سنایی و مسعود سعد و امیر معزی است. ولادتش در ایام سلطنت سلطان ابراهیم بن مسعود غزنوی (۴۵۰ ـ ۴۹۲) و وفاتش در زمان بهرامشاه غزنوی (۵۱۲ ـ ۵۴۸) اتفاق افتاده است. حکیم مختای مداح رسمی ملک ارسلان بن مسعود بن ابراهیم غزنوی (۵۰۹ ـ ۵۱۲) بوده و در دربار وی سمت ملک الشعرایی داشته و از آن پادشاه بیش از دیگر ملوک و رجال آن عهد توجه و اقبال و نعمت و احسان دیده است.
در قصیده سرایی و مثنوی سازی در ردیف اول استادان شعر فارسی شمرده می شود. آثار او دیوان قصاید و غزلیات و قطعات و رباعیات است. از مثنوی های او یکی هنرنامه یمینی است که منظومه حکیمانه ای است بر وزن بحر خفیف، دیگری مثنوی شهریارنامه است که از حماسه های ملی است و بر وزن و اسلوب شاهنامه فردوسی سروده است.
دیوان عثمان مختاری از متون ارزنده و مهم زبان فارسی است. اهمیت این دیوان هم از جهت اشعار استادانۀ آن و احتوای بر لغات کهنه است، هم از جهت تاریخی نیز دارای فواید بسیار است و چون عثمان مختاری قصاید خود را در مدح سلاطین و بزرگان عهد خویش سروده است، نکاتی گران بها درباره سرگذشت و احوال رجال و وضع اجتماعی آن زمان از خود به یادگار گذاشته است. مثنوی شهریارنامه او یکی از منظومه های پربهای داستانی ایران قدیم است و از این نظر شایان کمال توجه است. دیوان عثمان با تطبیق نسخه های مختلف کهن تهیه شده است و این مجلد شامل:
مقدمه، قصاید، ترکیبات، غزلیات، قطعات، رباعیات، مثنویات
مثنوی شهریارنامه، فهرست ها و صواب نامه و مستدرکات است.
چاپ جدید دیوان عثمان مختاری به تصحیح استاد جلال الدین همایی در ۹۷۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به بهای ۲۱۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ – ۰۱:۳۳

…………………………………………………

نظر کاربر: مازیار طهماسبی
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ – ۰۱:۳۳
بسیار عالی. چاپ نفیس است کاش از مقدمه ی مرحوم همایی در شرح حال عثمان مختاری کامل چاپ میشد و حواله به کتاب دیگری نمی دادید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612