کد خبر:3242
پ
alaj-Copy

انتشار علاج الامراض فارسی

کتاب علاج الامراض به فارسی مهمترین اثر پزشکی به جا مانده از طبیب پرکار، محمدشریف خان دهلوی معروف به اشرف الحکماء است که علاوه بر حذاقت در پزشکی قلمی شیوا در نوشتن داشت.

میراث مکتوب – کتاب علاج الامراض به فارسی مهمترین اثر پزشکی به جا مانده از طبیب پرکار، محمدشریف خان دهلوی معروف به اشرف‌الحکماء است که علاوه بر حذاقت در پزشکی قلمی شیوا در نوشتن داشت.
پیشینه بیماری‌ها به خلقت انسان باز می‌گردد و متعاقب آن درمان نیز از این امر مستثنی نمی‌ باشد. لکن شناخت بیماری ها و شیوه‌های درمان در سیر تاریخی خود، دوره های مختلفی را پشت سر گذارده که در این راستا استفاده از داروها، اعم از گیاهی، حیوانی یا معدنی، یکی از روش‌ های موثر در معالجه انواع بیماری‌ها بوده و همچنان نیز خواهد بود.
کتاب علاج الامراض فارسی نوشته حکیم محمدشریف خان دهلوی، یکی از کتب گران‌بها و ارزشمند در زمینه ساخت و معرفی انواع داروهای ترکیبی و درمان و معالجه انواع بیماری‌ها می‌باشد.
کتاب علاج الامراض مشتمل است بر یک دیباچه، یک مقدمه و بیست مقاله و یک خاتمه که مقدمه نیز در دو فصل بوده و هر مقاله از چندین فصل تشکیل شده که براساس حروف الفباء مرتب گردیده است و در هر مقاله به شرح و بیان یک نوع بیماری پرداخته و راه های درمان آن رانیز ذکر کرده و با ذکر داروهای مرکب در هر مقاله یک فصل نیز به مفردات اختصاص یافته است. در پایان نیز لغات و اصطلاحات آمده است.
در میان حکام و طبیبان مشهور تمدن اسلامی، دانشمندان و طبیبان ایرانی جایگاه ویژه و درخور توجهی داشته و دارند، نظیر زکریای رازی، ابوعلی سینا، علی بن عباسی مجوسی اهوازی، سید اسماعیل جرجانی و غیره.
روش تصحیح و تحقیق در این کتاب به شیوه‌ی مقابله بوده است که در عین حال سعی در حفظ اسلوب نگارش نسخ به عنوان منبعی از میراث کهن و احیای تراث شده است. نسخه مبنای مورد استفاده برای این تصحیح، نسخه چاپ سنگی به تصحیح و تنقیح حکیم محمد عبدالاحد که در سال ۱۹۰۳م در چاپخانه مجتبائی شهر دهلی به طبع رسیده و هم اکنون در کتابخانه دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران است، می‌باشد و از نسخه‌ی چاپ سنگی به شماره ۹۳۰۴۳ موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی که به سال ۱۹۲۱ م انتشار یافته و سایر منابع موجود، استفاده گردیده است.
کتاب علاج الامراض به فارسی مهمترین آثار پزشکی به جا مانده از طبیب پرکار حکیم محمد شریف خان دهلوی معروف به اشرف الحکماء می باشد که علاوه بر حذاقت در پزشکی قلمی شیوا در نوشتن داشت. مهم‌ترین آثار پزشکی به جا مانده از این طبیب پرکار، کتابهای علاج الامراض، فواید شریفیه، شرح حمیات قانون، تألیف شریفی و … است.
علاج الأمراض فارسی تألیف محمد شریف خان دهلوی، با تصحیح و تنقیح و تذهیب محمدباقر مینایی و داریوش محمودی در ۷۰۴ صفحه منتشر شده است.
انتشارات المعی این کتاب را در سال ۱۳۹۲ در هزار نسخه و به قمیت ۲۵۰۰۰۰ ریال منتشر کرده است.منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612