میراث مکتوب – روضۀ تسلیم یا تصورات از جمله آثار خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند و فیلسوف بزرگ سدۀ هفتم هجری است که در آن مجموعهای از اندیشههای اسماعیلی گرد آمده است. این کتاب مهمترین و جامعترین اثر در باب مبانی اعتقادی اسماعیلیان نزاری دورۀ الموت و از منشأت و امالی خواجۀ طوسی است که حسن محمود کاتب آن را جمعآوری کرده است.
آشنایی مصحح با روضۀ تسلیم زمانی آغاز شده است که برای تدریس فلسفه و کلام اسماعیلی در جستجوی متنی بوده است که بتواند تصویر روشنی از سیر تکاملی دعوت اسماعیلی را دربرداشته باشد. دکتر سید جلال حسینی بدخشانی در مقدمۀ این کتاب میگوید: استفاده از متن روضه چنین احتیاجی را تا اندازه ای برآورده می کرد ولی نواقص متن چاپ شده چیزی نبود که به سادگی قابل چشم پوشی باشد و از این رو با تلاش فراوان و مسافرت های پیاپی به ایران، افغانستان و پاکستان توانستم به سه نسخۀ خطی معتبر دسترسی پیدا کرده و نقد و بررسی و تصحیح مجدد کتاب را به عنوان تز دکترا در فلسفۀ اسلامی به دانشگاه آکسفورد انگلستان پیشنهاد نمایم.
در حال حاضر نسخ خطی شناخته شدۀ روضۀ تسلیم که از همۀ آنها در چاپ حاضر استفاده شده است عبارتند از : ۱ – نسخۀ (م) به خط کاتبی ناشناخته، مورخ ۱۲ ربیع الثانی سال ۹۶۸ ق. از روی نسخۀ موشح به امضای خواجه، ۲۴۵ صفحه. ۲٫ نسخۀ (ق) به خط محمد بن قاضی، مورخ ۱۶ ذی القعده ۱۱۷۵ ، ۲۶۳ صفحه. ۳ . نسخۀ (ت) برگزیده ای شامل سه تصور به خط محمد شفیع بن خواجه محمد، مورخ ۱۱۸۰ ، نسخۀ شمارۀ ۸۲۱۱ کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران. ۴ . نسخۀ (ن) به خط صفی الله بیک، مورخ شوال ۱۳۵۳ ، که از روی نسخۀ مورخ ۱۱۷۷ به خواهش ولادیمیر ایوانف بازنویس شده، ۱۲۹ صفحه. ۵ . نسخۀ (س) به خط سید منیر مورخ ۲۶ رمضان ۱۳۴۳، ۲۳۹ صفحه.
تصحیح متن حاضر با راهنمایی استاد ارجمند، ویلفرد مادلونگ انجام و همزمان از روی متن تصحیح شدۀ ترجمۀ فرانسوی آن به وسیلۀ پرفسور کریستین ژامبه در پاریس منتشر گردید. ترجمۀ انگلیسی به همراه متن فارسی و با مقدمۀ هرمان لندلت و یادداشت های فلسفی کریستین ژامبه در سال ۲۰۰۵ م. در لندن منتشر گردید و در این اثر برگردان فارسی مقدمۀ عالمانۀ پرفسور لندلت نیز آمده است.
روضۀ تسلیم (تصورات) تألیف خواجه نصیرالدین طوسی، تصحیح و پیشگفتار سید جلال حسینی بدخشانی با مقدمۀ هرمان لندلت در ۱۹۵ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، بهای ۱۲۵۰۰۰ ریال، قطع وزیری از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب و با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی (لندن) منتشر شده است.