کد خبر:9842
پ
DANESHNAME

انتشار جلد چهارم «دانشنامه فرهنگ مردم ايران»

جلد چهارم «دانشنامۀ فرهنگ مردم ايران» توسط مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامى منتشر شد.

میراث مکتوب – جلد چهارم «دانشنامۀ فرهنگ مردم ايران» توسط مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامى منتشر شد.

چهارمین جلد دانشنامۀ «فرهنگ مردم ایران» زیر نظر«کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و ویراستاری علمی محمد جعفری (قنواتی) و اصغر کریمی منتشر شد.

دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» یک دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است. این دانشنامه عمده ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی گیرد که در 20 کد طبقه بندی شده است.خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب ورسوم، نهادها و موسسات مرتبط با مردم شناسی و فرهنگ عامه، شخصیت ها و صاحب نظران تاثیرگذار در این زمینه، کتابها و متون فولکلوریک برخی از کدهای این مجموعه است. فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران بخش های مختلف این دانشنامه را تشکیل می دهد.

 بیش از 120 پژوهشگر و مؤلف ایرانی و خارجی با این دانشنامه همکاری مداوم داشته و تحقیق و تألیف مقالات آن را برعهده دارند. شماری از مؤلفان و پژوهشگران همکار با این دانشنامه در زمرۀ برجسته‌ترین دانشمندان و محققان ایران و جهان هستند و برخی دیگر دانش‌آموختگان جوانی هستند که با گذراندن دوره‌های آموزشی در این بخش به پژوهشگران و مؤلفان حرفه‌ای تبدیل شده‌اند.

جلد چهارم دانشنامۀ «فرهنگ مردم ایران» به حرف های «خ» تا «ز» اختصاص دارد و دارای 325 مدخل است که با مدخل «خرم و زیبا» آغاز می شود و با مدخل «زمین» پایان می یابد.

جلد نخست مجموعه دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» که در سال 92 منتشر شده است حدود 400 مدخل از «آب» تا «باران» را در بر می گیرد.

جلد دوم دانشنامۀ «فرهنگ مردم ایران» دارای 277 مدخل است و از «باران خواهی» تا «توت» را شامل می شود.

 جلد سوم دانشنامۀ «فرهنگ مردم ایران» دارای 310 مدخل شامل «توت ابوالفضل» تا «خرمن و خرمن کوبی» است.

جلد چهارم دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» در 784 صفحه در قطع رحلی با شمارگان 1000 نسخه و بهای 85 هزار تومان از سوی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده و در اختیار دانش پژوهان و علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع: دبا  

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612