کد خبر:3313
پ
neshast-m2

امیدواریم با مشارکت‌های مردمی از حمایت‌های دولتی بی‌نیاز شویم

نهمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب به صرف ناهار (آبگوشت) روز چهارشنبه ۲۹ خرداد در این مرکز برگزار شد.

میراث مکتوب – نهمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب به صرف ناهار (آبگوشت) روز چهارشنبه ۲۹ خرداد در این مرکز برگزار شد.
دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در این نشست با اشاره به تازه ترین آثاری که از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است، گفت: مرکز پژوهشی میراث مکتوب در طول این یک ماه افتخار داشت چند کتاب و سه مجله آینه میراث، گزارش میراث و میراث علمی اسلام و ایران را منتشر کند.
همچنین کهن‌ترین متن موجود از کتاب شرح تعرف که در موزه کراچی نگهداری می‌شد به صورت عکسی با مقدمه استاد نجیب مایل هروی با همکاری دانشگاه آزاد برلین زیر چاپ است و در این هفته منتشر خواهد شد. کتاب دیگری که به تازگی منتشر شده است مجالس نوشته عبدالحمید عتیقی تبریزی به تصحیح سعید کریمی است و با حمایت مالی یحیی شایسته‌منش منتشر شده است.
وی افزود: در ماه های اخیر تلاش هایی شده است با همکاری سازمان اوقاف و همچنان مشارکت اشخاص مختلف، کار مشارکت های مردمی ادامه پیدا کند و به برکت این دیدارها بخشی از آمال های ما در این زمینه محقق شد و امیدواریم در آینده از حمایت های دولتی بی نیاز شویم.

مزایای پسته از زبان دکتر محمدحسن ابریشمی

دکتر محمدحسن ابریشمی، محقق نیز در این نشست دربارهٔ محسنات پِسته گفت: باید مزایای محصولات ایرانی در جهان گفته شود. پِسته یک کلمه صوتی است؛ با شکستن صوتی کلمه به «پیسته» تبدیل شده و در شعر رودکی و کتاب حدیقه الحقیقه سنایی دقیقاً این کلمه به کار رفته است. پسته هوش‌افزاترین مادهٔ غذایی برای کودکان بوده است. اگر تاریخ اسلام را نگاه کنیم از ری به کاشمر جنگل‌های پسته به صورت طبیعی بوده و یکی از دلایل هوش ایرانیان، خوراک آن‌ها بوده است. یکی از خصلت‌های ایرانیان این بوده که در سفر و حضر همیشه پسته به همراه داشته اند و حسن صباح و فرقۀ اسماعیلیه هرجا رفته‌اند بذر پسته را برده و کاشته‌اند.
در کتاب در این مورد به صورت مفصل توضیح داده شده که درخت پسته را فرقه اسماعیلیه به آنجا برده است.
در پایان این نشست صمیمانه دکتر مهدی محقق از نشست های مرکز پژوهشی میراث مکتوب تجلیل کرد و دکتر مصطفی ذاکری شعری را که با موضوع مادر سروده بود، برای حاضران خواند.

مشروح گزارش این دیدار صمیمانه به زودی بر روی پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهشی میراث مکتوب قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612