کد خبر:3109
پ
resale-001

الرساله المحیطیه منتشر شد

کتاب الرساله المحیطیه تألیف غیاث الدین جمشید کاشانی با مقدمه یونس کرامتی، به همت مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

میراث مکتوب – کتاب الرساله المحیطیه تألیف غیاث‌الدین جمشید کاشانی با مقدمه یونس کرامتی، به همت مرکز پژوهشی میراث مکتوب و با همکاری آستان قدس رضوی و مؤسسه آموزش عالی غیاث‌الدین جمشید کاشانی، منتشر شد.
این کتاب که با مقدمه یونس کرامتی منتشر شده است، در بخش نخست زندگی نامۀ کاشانی، نکته ای دربارۀ درگذشت کاشانی، نوآوری‌های کاشانی، نظرات دانشمندان معاصر دربارۀ اهمیت کاشانی، کارنامۀ کاشانی، کاشانی و کسرهای ده دهی، معرفی دست نویس شمارۀ ۵۳۸۹ کتابخانۀ آستان قدس رضوی، چاپ الرساله المحیطیه و پژوهش های مربوط به آن و منابع را شامل می شود.
در ادامه این اثر به فهرست المحتویات الرساله المحیطیه پرداخته شده است.
متن عربی منتشر شده به کوشش لوکای و نمایۀ عام دستنویس بخش های پایانی این کتاب است.
غیاث الدین جمشید کاشانی، بی گمان در شمار برجسته ترین ریاضی دانان و اخترشناسان ایرانی، بلکه برجسته ترین ریاضی دان عصر خود بوده و آثار ارزشمندش مورد توجه پژوهش گران ریاضیات و نجوم جهان بوده و هست. کتاب الرساله المحیطیه را بایستی شاهکار علمی کاشانی دانست که در آن نسبت محیط دایره به قطر آن، یعنی عدد پی را به دست آورده است.
پاول لوکای، مترجم این رساله به آلمانی، در مقدمه خود ضمن شاهکار خواندن اثر کاشانی می نویسد: «کاشانی در این رساله می خواست کسانی که منجم نبودند و با حساب شصتگانی آشنایی نداشتند بتوانند از عدد پی استفاده کنند و توانست نتیجه محاسبات خود را به کسرهایی دهدهی که اختراع نوینی بود تبدیل کند.»
این رساله با مقدمه مفصل یونس کرامتی و به همت مرکز پژوهشی میراث مکتوب و با همکاری موسسه آموزش عالی غیاث الدین جمشید کاشانی و کتابخانه آستان قدس رضوی، در مجموعه نسخه برگردان های میراث به بهای ۱۵۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612