کد خبر:4115
پ
ishraq-m-

«اشراق» به خانه چهارم رسید

«اشراق» نام سالنامه فلسفهٔ اسلامی است که از سال ۲۰۱۰ میلادی به کوشش انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه به چاپ می‌رسد

میراث مکتوب – «اشراق» نام سالنامه فلسفهٔ اسلامی است که از سال ۲۰۱۰ میلادی به کوشش انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه، با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران و بنیاد مطالعات اسلامی روسیه به چاپ می رسد. اشراق نشریۀ تخصصی در روسیه است که به حیطۀ وسیع اندیشه های فلسفی اسلامی اختصاص دارد.
دکتر توفیق ابراهیم، یکی از نویسندگان سالنامۀ «اشراق» است. وی با اشاره به جایگاه فلسفۀ اسلامی در کشورهای غربی می گوید: «فلسفه اسلامی دستاورد عالی اسلام است. این فلسفه بخودی خود به صورت گفتمان دو فرهنگ، فرهنگ باستانی و فرهنگ اسلامی که بر ادیان توحیدی استوار بود، ترکیبی بسیار جالب ایجاد کرد. یکی از اهداف سالنامه « اشراق» انتقال حال و هوای آن گفتمان، همکاری نمایندگان ادیان و اقوام مختلف در خلق فلسفه است».
سالنامهٔ اشراق سعی دارد دانشمندانی از کشورهای ژاپن، آمریکا، ایتالیا، مصر را با هم پیوند دهد. بخش بسیاری از این مجله دیدگاه های اندیشمندان روسیه و ایران است. اوایل سال ۲۰۰۸ میلادی در انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه بخش فلسفه جهان اسلام دایر شد. آندری اسمیرنوف دکترای علم فلسفه و عضو وابسته آکادمی علوم روسیه ریاست آن را عهده دار است. وی نویسنده آثاری دربارۀ اندیشمندان مشهور اسلامی، از جمله ابن عربی، ابن خلدون، سهروردی است.
شماره چهارم نشریۀ اشراق در برگیرنده مقاله‌هایی از نویسندگان و محققان برجسته در حوزه فلسفه و عرفان اسلامی می‌باشد. حمیدرضا آیت اللهی، غلامرضا اعوانی، سید محمد خامنه‌ای، محمد خاتمی، عبدالحسین خسروپناه، فرهاد دفتری، غلامحسین ابراهیمی دینانی، علی‌اکبر ولایتی از نویسندگان ایرانی مقاله‌های این شماره هستند. نویسندگانی از روسیه و آمریکا، بلژیک، سوییس، لبنان، پاکستان، کانادا، ایتالیا و انگلیس نیز در این شماره مقاله دارند.
موضوع اصلی شمارهٔ چهارم اشراق، بررسی دیدگاه های شخصیت‌های فلسفی دوره خواجه نصیرالدین طوسی می‌باشد.
در انتشار این شماره از سالنامۀ اشراق، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و موسسهٔ مطالعات اسماعیلیه لندن نیز مشارکت نموده‌اند.

فایل کامل سه شماره از نشریۀ اشراق را می توانید در لینکهای زیر دریافت کنید.

« فایل مقالات سالنامۀ فلسفۀ اسلامی اشراق ( شمارۀ ۱)

« فایل مقالات سالنامۀ فلسفۀ اسلامی اشراق ( شمارۀ ۲)

« فایل مقالات سالنامۀ فلسفۀ اسلامی اشراق ( شمارۀ ۳)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612