کد خبر:14301
پ
1D981D987D8B1D8B3D8AA

اسناد فارس و زنجان در کتابی تدوین شد

انتشارات کتابخانۀ مجلس «فهرست مجموعهٔ قباله‌های اسناد محاکم شرع فارس و زنجان در کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی (دورهٔ قاجار)» را منتشر کرد.

میراث مکتوب- کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کتابی با عنوان «فهرست مجموعهٔ قباله‌های اسناد محاکم شرع فارس و زنجان در کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی (دورهٔ قاجار)» را منتشر کرد.

امید رضایی گردآورندهٔ این اسناد متعلق به فارس و زنجان است. وی در مقدمه با اشاره به اینکه کتابخانه مجلس شورای اسلامی از ابتدای تأسیس اقدام به گردآوری اسناد متنوع کرده است، می‌نویسد: «اسناد خریداری شده مربوط به نقاط مختلف کشور است که این فهرست فقط به اسناد دو منطقه زنجان و فارس اختصاص دارد. اسناد زنجان در سال ۱۳۹۰ فهرست شد و اسناد فارس در نیمه دوم سال ۱۳۹۷. در این فهرست سعی شده نکاتی مهم استخراج و ارائه شود تا پژوهشگران بتوانند منابع مورد نظر خود را بیابند و دریچه‌هایی نو به گذشته بگشایند».

وی دربارهٔ کدگذاری و چکیده‌نویسی مدارک چنین می‌نویسد: «کارشناس فراهم‌آوری اسناد در «مرکز اسناد» مجلس شورای اسلامی، محتویات هر کارتن را سیاهه‌برداری و هر مجموعه را به تفکیک، پوشه‌بندی و شماره‌گذاری می‌کند. چکیدهٔ اسناد منتشره در این فهرست برگرفته از تعداد معینی کارتن و آلبوم متعلق به دو استان زنجان و فارس امروزی است. این فهرست نه بر حسب الفبای نام اشخاص است و نه بر حسب زمان تحریر و یا نوع سند، بلکه بر حسب زونکن (کارتن)، آلبوم و شمارهٔ ترتیبی اسناد است. در انتها برای کل آنها نمایه‌ای الفبایی بر حسب نوع سند، نمایه‌ای الفبایی برای اشخاص، القاب و مناصب، نمایه‌ای الفبایی برای شهرها، مزارع و ابنیه ارائه شده است».

رضایی اظهار می‌دارد که محتویات هر کارتن از کل به جزء به این ترتیب کدبندی شده است: خ، شمارهٔ ثبت، شمارهٔ کارتن یا زونکن و شمارهٔ سند.

وی در ادامه بررسی اسناد مربوط به زنجان و فارس به خوانندگان این توضیح را می‌دهد که در کارتن مربوط به زنجان ۶۴۳ سند مربوط به اسناد شرعی، تلگراف، مراسله، و دعوت‌نامه وجود دارد، که ۵۹۳ فقره از آنها قبالجات، اوراق حکمیه و استفتاء است. مدارک مربوط به زنجان متعلق به شهر زنجان و منطقهٔ خمسه است و از نظر دورهٔ تاریخی مربوط به دورهٔ قاجار است.

رضایی در بررسی و نگاه اجمالی به اسناد فارس نیز می‌نویسد که سیزده کارتن و آلبوم از بیست و سه کارتن باقیمانده مربوط به فارس، خصوصاً، شیراز است، این مدارک حدوداً ذیل ۲۸۰ شمارهٔ بازیابی کدگذاری شده است. برخی مربوط به دو ایل رقیب در فارس، عرب (خمسه) و ترک قشقایی و برخی مربوط به خاندان معز الوزاره، برخی مربوط به خاندان صراف شیرازی و برخی متعلق به میرزا محمدرحیم منشی سفارت ایران و بقیه مربوط  به تاجر و کسبه و مقامات دیگر است.

رضایی در فصل نخست این اثر ۱۰ کارتن مربوط به اسناد زنجان و‌ در فصل دوم ۱۲ کارتن از اسناد فارس را بررسی کرده است.

خوانندگان در ادامۀ مطالعهٔ این اثر نمونه قباله‌های ثبت شده در چند محکمهٔ شرع را از نظر می‌گذرانند و نام‌ها، اسناد و جای‌ها را در بخش نمایه‌ها مطالعه می‌کنند.

کتابخانه، موزه و مرکز اسناد  مجلس شورای اسلامی این اثر را به کوشش امید رضایی، به قیمت  ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

مریم مرادخانی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612