کد خبر:2184
پ
kabood-m

از مسجد کبود چه می دانیم؟

تبریز به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای این سرزمین با تاریخ و فرهنگی بسیار غنی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

میراث مکتوب- تبریز به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای این سرزمین با تاریخ و فرهنگی بسیار غنی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مسجد کبود به عنوان میراث گرانبهای این دیار، دردانه ای است که محققان و جهانگردان زیادی در اسناد خود از آن یاد کرده اند و هر یک به نوبه خود به ستایش این بنای باشکوه پرداخته اند. این بنا با معماری خاص خود نه یک بنای مذهبی ـ تاریخی، که یک دانشگاه بزرگ برای علاقمندان به سبک معماری آذری با طراحی تحسین برانگیز و کاشی کاری منحصر به فرد است.
غلامرضا سحاب و محمدهادی خسروی درباره مسجد کبود مجموعه ای را پدید آورده اند که از ویژگی های آن استفاده از تصاویر رنگی به جای متن های طولانی است که در عین زیبایی بخشیدن به اثر، درک آن را برای مخاطب تسهیل می گرداند. از دیگر نقاط قوت این مجموعه استفاده از منابع گسترده، نادر و گاهاً غیر قابل دسترس برای سایر مؤلفان است که از جمله آنها می توان به سفرنامه ها، نقشه ها، عکس ها و تصاویر بنا در ادوار مختلف تاریخی اشاره نمود که برخی از اینها تا کنون در هیچ منبعی چاپ نگردیده و برای نخستین بار در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد. علاه بر سایر منابع، کتاب «نقش ها و نگاشته های مسجد کبود» اثر زنده یاد سیدجمال ترابی طباطبایی یکی از منابع ارزشمندی است که در تدوین این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است.
آنچه در این کار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته ، نگاه جامع و در عین حال اجمالی بر همه شئون بنا از جمله سبک معماری بنا، نحوه کاشی کاری و نقوش و نگاره های به کار رفته در بنا است. به عبارتی مقصود تنظیم کنندگان این اثر، تهیه کتابی در خور شأن و جایگاه مسجد کبود است که می تواند برای محققین در امر مرمت و بازسازی و نیز دانشجویان رشته معماری مورد استفاده قرار گیرد.
مسجد کبود (فیروزه اسلام)؛ غلامرضا سحاب و محمدهادی خسروی؛ تهران: دنیای جغرافیای سحاب؛ چاپ اول: ۱۳۹۱؛ قطع رحلی؛ ۴۰ صفحه مصور (رنگی)؛ به بهای ۲۰۰۰۰ تومان منتشر شده است.

معرفی کتاب از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612