کد خبر:19256
پ
فاقد تصویر شاخص

اختیارات منظوم (منظومه ادبی در اختیارات (نجوم) ـ فارسی)

از این اثر که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است یک نسخۀ فوق العاده نفیس در کتابخانۀ آستان قدس رضوی به شمارۀ 5381 شناخته و توسط مرحوم گلچین معانی در فهرست آستان قدس (ج8، صص14-18) معرفی شده است.

میراث مکتوب- مرکز پژوهشی میراث مکتوب برای محقَّق ساختن اهداف بلندمدت علمی و پژوهشی خود، در نظر دارد در کنار معرفی نسخه های خطی ارزشمند برای تصحیح و چاپ، مجموعه ای از طرحهای پژوهشی را نیز معرفی کرده و در اختیار محققان و دانشجویان مستعد و علاقه مند قرار دهد.

اختیارات منظوم
(منظومه ادبی در اختیارات (نجوم) ـ فارسی)

پدیدآور: ناشناخته
تاریخ سرایش: احتمالاً قرن 5 یا نهایتاً قرن 6 هـ (حدس فهرستنگار کتابخانۀ آستان قدس، احمد گلچین معانی)
تاریخ کتابت: اوایل قرن 7 ق
تعداد اوراق: 104برگ

توضیح: از این اثر که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است یک نسخۀ فوق العاده نفیس در کتابخانۀ آستان قدس رضوی به شمارۀ 5381 شناخته و توسط مرحوم گلچین معانی در فهرست آستان قدس (ج8، صص14-18) معرفی شده است. به گواهی او این نسخۀ بسیار نفیس زمانی در اختیار نادرشاه افشار قرار داشته و بعدها توسط او بر حرم رضوی وقف شده است. نوع کتابت بسیار منحصربه فرد آن و نیز مشکول بودن کلمات فارسی در کتابت نسخه که خصیصۀ بسیار کمیابی در میان نسخه های کهن فارسی است و برای زبانشناسی تاریخی بی نهایت سودمند است باعث شده آن را شایسته چاپ عکسی نیز معرفی کنیم. تصویر چند صفحه از این نسخه در فهرست آستان قدس، پایان مجلد هشتم دیده می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612