کد خبر:35744
پ
anjomanalame1

ابن‌یمین فریومدی؛ از شاعران بزرگ سبک خراسانی و وجدان بیدار زمانۀ خویش

آیین افتتاحیه همایش ملی بزرگداشت ابن‌یمین فریومدی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

میراث مکتوب- آیین افتتاحیه همایش ملی بزرگداشت ابن‌یمین فریومدی حکیم و شاعر برجسته سده هشتم هجری با حضور جمعی از دانشجویان و استادان زبان و ادب فارسی در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محسن حبیبی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی ضمن تقدیر از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در برگزاری بزرگداشت ابن‌یمین فریومدی گفت: ابن‌یمین از شاعران بزرگ سبک خراسانی است که در دورۀ حاکمیت سربداران با این دستگاه حاکمیتیِ شیعه، ارتباط و همکاری فراوان داشت و علیه ظلم‌وجور مغولان به مبارزه فرهنگی و اجتماعی پرداخت.

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: ابن‌یمین جایگاه ویژه‌ای در میان شاعران فارسی‌گو دارد. از این‌رو عنایت و توجه به بزرگانی چون او، باعث می‌شود جنبه‌های کمتر دیده شده در تمدن ایرانی و اسلامی بیشتر مورد مداقه اهل نظر و پژوهش قرار بگیرد.

معرفی بیشتر شخصیت ابن‌یمین به ایرانیان

در ادامه محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: مفتخریم که مراسم بزرگداشت ابن‌یمین فریومدی را در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌کنیم. شخصیتی که در کنار دانش‌های مختلف حکمی، عرفانی و قرآنی توجّه و عنایت ویژه‌ای به شعر و زبان فارسی داشت و خود نیز شعر می‌سرود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اگرچه که ابن‌یمین برای استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی نامی آشناست، با این وصف، اندیشه و شخصیت او آنچنان که باید مورد توجّه قرار نگرفته است؛ لذا با توجّه به برگزاری همایش ملی بزرگداشت این حکیم و شاعر ایرانی، امید می‌رود که زوایای گوناگون شخصیت وی به ایرانیان و جهان پارسی‌زبان معرفی گردد.

گزارش ابن‌یمین از وقایع زمانه خود

نوید فیروزی دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت ابن‌یمین فریومدی نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: پرداختن به شخصیتی چون ابن‌یمین فریومدی باعث می‌شود که لایه‌های پنهان و جنبه‌های ناگفته زبان و ادب فارسی برای مخاطبان عام و متخصص به خوبی آشکار گردد.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گزارش‌های ابن‌یمین از وقایع و وضعیت اجتماعی و فرهنگی دوران خود بسیار مهم و قابل توجّه است و دارای ارزش ادبی و تاریخی قابل توجّهی است.

مضامین گوناگون در قطعات ابن‌یمین 

در ادامه سعید حمیدیان استاد برجسته زبان و ادب فارسی سخنرانی کرد و گفت: ابن‌یمین از نظر قالب‌های شعری هوش خود را نشان داده است، از این نظر قالبی که انتخاب کرده قطعه است و به واقع قطعات او بسیار دل‌انگیز و دارای ارزش ادبی والا است.

او تأکید کرد: قطعات ابن‌یمین دربردارندۀ مضامین گوناگون است و آنان که این قطعات را مطالعه می‌کنند بهره فراوان خواهند برد.

ابن‌یمین؛ وجدان بیدار زمانه خویش

در پایان این مراسم نیز غلامرضا مستعلی پارسا رئیس گروه زبان و ادب فارسی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی گفت: ابن‌یمین کاستی‌های فرهنگی و اجتماعی زمانۀ خویش را به خوبی درک کرده بود و به نوعی وجدان بیدار زمانۀ خویش بود.

او تصریح کرد: از نظر ابن‌یمین، انسان خردمند باید با اعتدال رفتار کند و از افراط و تفریط در کردار خویش برحذر باشد.

در بخش پایانی این رویداد نیز لوح سپاس و تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از سوی رئیس انجمن به سعید حمیدیان استان برجسته زبان و ادب فارسی اهداء گردید.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612