کد خبر:32899
پ
۴۴۶۵۷۸۳۷۶

دیجیتال‌سازی نسخ خطی و سنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: بخش عمده طرح دیجیتال سازی کتاب‌ها و اسناد خطی و چاپ سنگی این مرکز تا پایان سال به انجام می‌رسد.

میراث مکتوب- روح‌الله منوچهری روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: ۶۷۸ نسخه خطی و ۱۳۴ نسخه چاپ سنگی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور نگهداری می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها نسخ چاپ سنگی تا پایان امسال دیجیتال سازی می‌شود.

وی عنوان کرد: قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود در این مرکز نسخه‌ای از دیوان حافظ است که کمتر از یکصد سال پس از فوت وی نگاشته شده است.

منوچهری یادآور شد: هم اکنون ۴۸۲ نسخه سند چاپ سربی، ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه اسناد و کتاب در آرشیو مبادله و اهدا، پنج هزار نسخه تالار تخصصی فارس شناسی، ۶۴هزار نسخه منابع مخزن کتابخانه عمومی، هزار و ۴۳۰ پایان نامه و پنج هزار و ۱۱۱ پی آیند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور موجود است.

مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ادامه داد: هم اکنون ۳۵۶ هزار و ۸۹۴ پرونده اسناد آرشیوی این مرکز قابل ارائه به پژوهشگران است که ۲۰ میلیون برگ سند را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ۲۴ هزار و ۱۱ پرونده نیز ر انتظار فهرست نویسی است.

منوچهری اعلام کرد: اتاق‌هایی در تالار فارس شناسی مرکز اسناد بازسازی، آماده سازی و تبدیل به پژوهش سرا شد تا در اختیار پژوهشگران و اساتید پیشکسوت قرار گیرد.

وی توضیح داد: این فضا در اختیار پژوهشگرانی قرار می‌گیرد که پژهشی را به صورت عام‌المنفعه درباره تاریخ و فرهنگ شهر انجام دهند و فعالیت او دارای خروجی باشد.

وی از راه اندازی کافه کتاب در مرکز اسناد و کتابخانه عمومی منطقه جنوب کشور خبر داد و گفت: این فضا در راستای رفاه حال پژوهشگران و مراجعان به این مرکز آغاز به کار کرد.

جذب ۱۱۲ سند اهدایی و راه اندازی مجمع خیرین میراث مکتوب

مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: امسال ۱۱۲سند اهدایی در این مرکز جذب شده است.

وی افزود: مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور آمادگی دارد تا اسناد دارای ارزش تاریخی در دست مردم فارس و کهکیلویه و بویر احمد را در قالب اهدایی، فروش سند یا امانت پذیرش و نگهداری کند.

منوچهری اظهار کرد: بسیاری اسناد موجود از ۴۰ سال پیش دیگر ارزش جاری برای مردم ندارد اما می‌تواند برای پژوهشگران استان و کشور دارای اهمیت باشد، و اسناد اهدا شده ثبت ملی می شود که امکان تغییر و جابجایی آن وجود ندارد.

وی از تفاهم مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برای راه‌اندازی انجمن خیرین میراث مکتوب خبر داد و گفت: در گام نخست این مرکز اسناد تهیه تاریخ شفاهی خیرین فارس را آغاز کرده و مصاحبه‌ها در حال انجام است.

وی افزود: از ظرفیت خیرین فارس غیر از بحث مالی برای رایزنی، ایده و فکر جهت جذب اسناد دارای ارزش موجود در خانه‌ها استفاده می‌شود.

ارسال ۵۰ تن اسناد بایگانی ادارات

منوچهری گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اسناد بایگانی درمانگاه‌ها، دادگاه‌ها، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های دولتی غیر از بانک‌ها را بررسی و اسناد دارای ارزش را فهرست نویسی، آماده سازی و نگهداری می‌کند.

وی با بیان اینکه دیگر اسناد مجوز امحا دریافت می‌کنند، یادآور شد: در ۶ ماه گذشته حدود ۵۰ تن از این اسناد از ادارات فارس ارسال شده است.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور از رسانه‌ها خواست تا ظرفیت ۲۴ هزار نسخه ای کتاب کودک و نوجوان مرکز اسناد کشور که به صورت آنلاین فعال است را به خانواده‌های فارس معرفی کنند.

منوچهری افزود: دسترسی به این گنجینه بی نظیر در سامانه مرکز اسناد برای همگان قابل دسترسی است.

وی ادامه داد: شرایط برای استفاده مردم شیراز از سالن‌های مطالعه این مرکز تسهیل شده اکنون افراد دارای مدرک کارشناسی و بیش از آن می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند، این در حالی است که عضویت کماکان برای دانش آموخته‌های کارشناسی ارشد و بالاتر و ۱۴ دسته ابلاغی مانند مخترعان و دارندگان مقالات علمی معتبر فراهم است.

منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612