کد خبر:42312
پ
شمس و مولانا

آغاز به کار دهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا

شهردار خوی گفت: در ادامه هفت روز فرهنگی خوی دهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی با حضور ۱۲۰ شمس‌پژوه از سراسر کشور آغاز بکار کرد.

حسن نصراله‌پور، در حاشیه آغاز دهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا، با اشاره به جایگاه ویژه شهر خوی به‌عنوان «دارالقرار شمس تبریزی»، بر اهمیت این رویداد فرهنگی و علمی تأکید کرد. شهردار خوی در ادامه افزود: «همه‌ساله، هفتم و هشتم مهرماه، شمس‌پژوهان و مولوی‌شناسان از سراسر جهان به خوی می‌آیند تا با ارائه مقالات علمی، در این همایش بین‌المللی شرکت کنند.

از جزئیات برنامه‌های این همایش گفت و افزود: اجرای مثنوی خوانی و برگزاری آیین ورزش زورخانه‌ای در هسته مرکزی شهر و پیاده راه‌های تازه احداث شده از برنامه‌های «هفت روز فرهنگی خوی» در حاشیه دهمین همایش بین المللی شمس و مولانا است.

وی ادامه داد: همچنین در این همایش بین‌المللی بیش از ۱۲۰ نفر از علاقمندان و شمس‌پژوهان و مولوی شناسان میهمان برنامه های علمی این رویداد هستند که اساتیدی از هند و ترکیه و پاکستان به صورت حضوری در جلسات علمی همایش و برنامه‌های هفت روز فرهنگی خوی شرکت خواهند کرد.

شهردار خوی با اشاره به اینکه ۹ استاد خارجی در این همایش سخنرانی خواهند نمود اظهار کرد: اساتیدی از کشورهای ترکیه، پاکستان، هندوستان، آمریکا و انگلستان و ۸ نفر از شمس و مولوی شناس داخلی سخنرانی خواهد کرد.

نصراله پور با بیان اینکه ۲ مقاله برتر در این همایش ارائه خواهد شد، عنوان کرد: در این همایش ۱۳۱ مقاله علمی پژوهشی به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که ۳۰ مقاله در مرحله نهایی داوری و بررسی و در نهایت ۲ مقاله با نظر جمعی داوران برای ارائه انتخاب شدند.

وی همچنین گفت: دهمین همایش بین المللی شمس و مولانا نیز با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایگاه استنادی جهان اسلام ثبت و مجموعه سخنرانی ها و مقالات ارائه شده و پذیرش شده برای چاپ پس از طی مراحل قانونی در این مرکز علمی جهانی نمایه خواهد شد.

شهردار خوی در پایان خاطرنشان کرد: شمس پژوهی و عرفان اسلامی در حوزه آذربایجان به خصوص خوی اولویت اصلی انتخاب سخنرانان و امتیاز اصلی ارائه مقالات در ابن همایش بوده است.

وی در ادامه سخنان خود به حمایت مردم خوی از مردم لبنان اشاره کرد و رژیم صهیونیستی را به دلیل جنایات مداوم علیه مسلمانان به شدت محکوم کرد.

شهردار خوی خواستار واکنش جدی جامعه بین‌المللی به این حملات شد و اظهار داشت که رژیم صهیونیستی با این اقدامات، سقوط خود را تسریع می‌کند.

این همایش با حضور عاشقان و علاقه‌مندان به شمس و مولانا از کشورهای مختلف در سالن شهید برگزینی شهرداری خوی برگزار شد و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612