کد خبر:3967
پ
۵۰

آداب و رسوم عصر صفوی در نگاه یک جهانگرد ایتالیایی

سفرنامه جملی کارری، جهانگرد ایتالیایی، از آن جهت مفید و قابل بررسی است که با ظرافت تمام، مشاهدات خود را از شهرهای ایران و مردم و آداب و رسوم آنان بیان کرده است

میراث مکتوب – سفرنامه جملی کارری، جهانگرد ایتالیایی، از آن جهت مفید و قابل بررسی است که با ظرافت تمام، مشاهدات خود را از شهرهای ایران و مردم و آداب و رسوم آنان بیان کرده است. این سفرنامه از اوضاع مردم ایران در اواخر دوره صفویه سخن می‌گوید و اگرچه اعتقادات و آداب و رسوم آن زمان تفاوت فراوانی با فرهنگ امروز جامعه ما دارد، اما چون از نگاه دقیق جهانگرد ایتالیایی به وقایع نگریسته شده جالب توجه است. نویسنده، هم از اوضاع دربار و اخلاق پادشاهان صفوی سخن گفته و هم از مردم کوچه و بازار. شرح سفرهای او به شهرهای جلفا، تبریز، قم، اصفهان، شیراز و بندر لنگه و بیان دیدنی‌های این شهرها برای محققان و دانشجویان بسیار مفید است.

فرانچسکو جملی کارری در سال ۱۶۵۱م در ایتالیا متولد شد و در ۱۷۲۵ در سن ۷۴ سالگی در ناپل درگذشت. وی در ۱۴ ژوئن ۱۶۹۳ بعد اتمام تحصیلاتش به سفر در سراسر جهان پرداخت این سفر او پنج سال و نیم طول کشید و از مصر، قسطنطیه، ارمنستان، ایران، هند، چین و فیلیپین دیدن کرد بعد از راه اقیانوس آرام به مکزیک و سرانجام اسپانیا وارد شد و از فرانسه به ایتالیا بازگشت وی در ۴ دسامبر ۱۶۹۸در ایتالیا سفر خود را به اتمام رساند و شرح سفر خود را در سال ۱۶۹۹م در شش جلد با عنوان سفر در سراسر جهان در ناپل به چاپ رساند. در سال ۱۶۹۴م کارری به سفر خود در ایران پرداخته که با عنوان سفرنامه کارری توسط دکتر عباس نخجوانی و عبدالعلی کارنگ ترجمه شده است. چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۴۸ توسط اداره کل فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی منتشر شده است چاپ دوم این کتاب در پاییز ۱۳۸۳ توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است. در هر دو چاپ به زندگی نامه مولف پرداخته نشده و فقط سفرنامه او را به ایران ترجمه و چاپ شده است. در پایان نیز فهرست اعلام آمده است.

این کتاب شامل یاداشت‌هایی در زمینهٔ مشاهدات و مطالعات این جهانگرد ایتالیایی در شهرهای جلفا، تبریز، قم، اصفهان، شیراز، بندر لنگه، روستاها و دهکده‌های ضمن راه و یکی از مدارک جالب و پُرارزشی است که وضع عمومی کشورمان را در اواخر دوران صفویه تشریح می‌کند. کارری در سال ۱۱۰۵ه.ق در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی به ایران آمده است و در مراسم تاجگذاری شاه سلطان حسین شرکت کرده است.

چاپ سوم سفرنامه کارری نوشته جووانی فرانچسکو کارری ترجمه عباس نخجوانی و عبدالعلی کارنگ در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه ۲۳۶ صفحه، به بهای ۴۰۰۰۰ ریال در ماه جاری از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612