کد خبر:10502
پ
index_9

، شاه نامه ها

یک بخش از رویکرد من به شاهنامه تبدیل داستان (Story) به تاریخ (History) یا دست کم یافتن ربطی بین آن بوده است.

میراث مکتوب – یک بخش از رویکرد من به شاهنامه تبدیل داستان (Story)  به تاریخ (History) یا دست کم یافتن ربطی بین آن بوده است.

کوروش در سال 530 پیش از میلاد از آمودریا گذشت و به جنگ سکاها رفت. پسر ملکۀ سکاها کشته شد. خود کوروش نیز پس از سه روز از زخمی که خورده بود درگذشت. این حادثه به نحوی یادآور مرگ اسفندیار در جنگ با رستم سکایی است.

آتوسا بزرگترین دختر کوروش همسر داریوش و مادر خشایارشا بود که زندگی گشتاسب و اسفندیار را به یاد می آورد.

همسر دیگر داریوش ارتیستونه نیز دختر کوروش بود.

دکتر سیروس شمیسا در مقدمۀ کتاب می نویسد: تألیف این کتاب برای من ادای دینی به فردوسی بزرگ بود که بخشی از عمرم را که در تنهایی و یأس می گذشت با دنیای شاد و پرغرور او گذراندم. من دیگری امیدی به مردم عادی ندارم و امیدم فقط این است که حداقل دانشجویان ادبیات، دنیای شاهنامه را بشناسند. دنیایی که در آن هنوز گودرز و طوس و رستم و رهام و سیاوش و کیخسرو و بهرام گور و بهرام چوبینه و خسروپرویز زنده اند و دارند در شکوه خود زندگی می کنند. اما اگر دریابند که ما حضور آنان را احساس نمی کنیم،آنان را فراموش کرده ایم و دیگر نمی بینیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شمیسا، سیروس، شاه نامه ها، تهران، هرمس، 922 صفحه، قطع: رقعی، بها: 800000 ریال، 1396.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612