کد خبر:9296
پ
akkhesal

گزیده الخصال شیخ صدوق

یکی از آثار ارزشمند و گران پایه شیخ صدوق، کتاب الخصال است.

میراث مکتوب – یکی از آثار ارزشمند و گران پایه شیخ صدوق، کتاب الخصال است. صدوق، موضوع این کتاب را به اخلاق نیکو و رفتارهای ناپسند اختصاص داده است. وی بخش های مختلف کتاب را به ترتیب تعداد خصلت هایی که در احادیث برشمرده، تنظیم کرده است.

 

گزیده حاضر بر اساس نسخه تصحیح شده به کوشش علی اکبر غفاری تنظیم یافته است. از مجموع هزار و دویست و پنجاه و پنج حدیث این مجموعه ، صد و پنجاه حدیث با معیار مورد اشاره در درآمد انتخاب شده، براساس ساختار متن کتاب در سیزده بخش تدوین یافته است.

این کتاب دربردارنده مطالبی همچون مقدمه، مؤلف، آثار، ویژگی های کتاب، کتاب شناخت، درباره گزیده حاضر، یگانه ها تا صدگانه ها و بیشتر، نمایه موضوعی و کتابنامه است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی قمی، مشهور به «ابن بابویه» و «شیخ صدوق» یکی از نامدارترین فقیهان و محدث شیعه است. پدرش ابوالحسن علی بن بابویه محدث پرآوازه شیعی، فقیه و مرجع مردم قم و اطراف آن و مؤسس خاندان دانشوری بود که تا اواخر سده ششم هجری معروف بوده اند.

ابن بابویه دارای تألیفات زیادی بوده است و ابن ندیم به خط شیخ صدوق دیده است که او دویست اثر از پدر خود را برای کسی اجازه کرده است. ابن بابویه دارای فرزندی نبود و مشهور است که صدوق به دعای حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه متولد شده است.

کتاب گزیده الخصال شیخ صدوق با شمارگان ۱۰۰۰ جلد و به قیمت ۵۰۰۰ تومان در ۸۰ صفحه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث در سال ۱۳۹۴ چاپ و روانه بازار شده است.

منبع: مرکز کتابشناسی شیعه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612