کد خبر:5810
پ
فاقد تصویر شاخص

گذری بر فلسفه نقد

یکی از مهمترین تألیفات نوئل کارول، فیلسوف آمریکایی و نظریه‌پرداز هنری، کتاب درباره نقد است

ميراث مكتوب – یکی از مهمترین تألیفات نوئل کارول، فیلسوف آمریکایی و نظریه‌پرداز هنری، کتاب درباره نقد است.

واژه‌ «نقد»، در اصل، به‌ معنای محک‌ زدن به قصد ارزیابی است که این مفهوم ضمنی را می‌رساند که دغدغه‌ اصلی منتقد باید ارزیابی اثر باشد.

اما چندی است که چنین برداشتی از نقد در میان نظریه‌پردازان نقد و منتقدان غربی چندان طرفداری ندارد. نوئل کارول، استاد برجسته فلسفه‌ تحلیلی، در کتاب درباره‌ نقد بر آن است که با مرور دوباره‌ی نقد یا «فرانقد» ارزیابی را به جایگاه پیشینش در نقد بازگرداند. کتاب با بیانی روشن و با استناد به مثال‌های فراوانی از ادبیات و هنر این هدف را پی می‌جوید.

امتیاز مهم این کتاب در آن است که فقط محدود به فلسفه و نظریه‌پردازی نیست؛ بلکه با مثال‌های بسیاری از انواع هنرها چون ادبیات، موسیقی، نقاشی، هنرهای دیداری، سینما و تئاتر، آکنده است. در مجموع کارول برای هرکدام از مطالب و نظریه‌های این کتاب چندین مثال آورده تا ذهن مخاطب به خوبی با مباحث آشنا شود.

اين كتاب به بهاي 120000 ريال با ترجمه صالح طباطبايي منتشر شده است.

نوئل کرول، فیلسوف آمریکایی، نظریه ‌پرداز هنر و سینما و روزنامه‌نگار است. او در زمینه‌های فلسفه هنر، تئوری رسانه‌ها و فلسفه تاریخ فعالیت‌های پژوهشی بسیار داشته و هم‌اکنون نیز استاد دانشگاه تمپل در فیلادلفیا است.

کارول در سال 1976 دکترای مطالعات سینمایی از دانشگاه نیویورک گرفت و در سال 1983 نیز از پایان‌نامه دکترای فلسفه‌اش دانشگاه ایلی نیوز شیکاگو دفاع کرد.

«مسایل فلسفی نظریه کلاسیک فیلم»، «نظریه‌پردازی در باب تصویر متحرک»، «پسانظریه: بازسازی نظریه فیلم»، «فلسفه هنرهای توده‌ای»، «فلسفه هنر: دیباچه معاصر»، «نظریه هنر معاصر» و «فراسوی زیبایی‌شناسی: مقالات فلسفی» نام برخی از مهم‌ترین کتاب‌های کارول در حوزه هنر و سینماست.

كارول: نوئل، دربارۀ نقد (گذری بر فلسفه نقد)، ترجمه: صالح طباطبایی، 266 صفحه، تهران، نی، 1393.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612