کد خبر:4438
پ
gazne-m

کتاب‌‌شناسی غزنه

کتاب‌شناسی غزنه به کوشش ویدا بزرگ‌چمی از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد

میراث مکتوب – به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی همایش بین‌المللی غزنه و زبان و ادب فارسی، به مناسبت انتخاب شهر غزنه به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ از سوی مؤسسهٔ فرهنگی آیسسکو، در تاریخ بیست ‌و نهم مهرماه برگزار شد. همایش مذکور فرصتی بود تا اهل علم و فرهنگ با تاریخ و تمدن این شهر آشنایی بیشتری حاصل کنند. شناخت غزنه و بزرگان پرورش‌ یافته در آن و شناخت آثار علمی و ادبی پدیدآمده به دست آن بزرگان تنها شناخت غزنه و افغانستان نیست، بلکه گامی در راه شناخت بخش مهمی از فرهنگ و تمدن جهان اسلام، و به‌ویژه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به شمار می‌رود.

به همین مناسبت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با استقبال از انتخاب شهر غزنه به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار داد که یکی از آن‌ها تألیف کتاب‌شناسی غزنه بود. محور اصلی این کتاب‌شناسی تاریخ حکومت غزنویان و قلمرو گستردهٔ آنان است. به این منظور فهرستی از مقالات و پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های مستقلی که به زبان فارسی دربارۀ غزنه و غزنویان، به‌صورت تألیف یا ترجمه، منتشر شده‌اند، و همچنین کتاب‌هایی که بخشی یا فصلی از آن‌ها به نوعی به غزنه و غزنویان مربوط می‌شود، تهیه و بدین‌ترتیب سعی شد تا به غزنه از ابعاد گوناگون توجه شود و تمام جوانب آن از قبیل تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و مکان‌های تاریخی و آداب‌ورسوم و سیاست و جامعه‌شناسی و زبان و ادبیات و آیین و مذهب و کشاورزی و صنایع در نظر گرفته شود.

مجموعهٔ حاضر، به‌جز مقدمه و پیشگفتار و نمایه‌ها، در سه بخش کلی ترتیب یافته است: بخش اول: کتاب‌ها (شامل آموزش‌وپرورش، فلسفه و عرفان و دین، باستان‌شناسی، جغرافیا، ادبیات، تاریخ، علوم، هنر)؛ بخش دوم: مقاله‌ها (شامل فلسفه و عرفان و دین، باستان‌شناسی، جغرافیا، ادبیات، تاریخ، علوم، هنر)؛ بخش سوم: پایان‌نامه‌ها (شامل فلسفه و عرفان و دین، ادبیات، تاریخ، علوم، هنر).

کتاب‌شناسی غزنه به کوشش خانم ویدا بزرگ‌چمی، عضو هیئت‌ علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گردآوری شده که انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی آن را در ۳۸۴ صفحه و به بهای ۲۰۰۰۰۰ ریال منتشر کرده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612