کد خبر:42698
پ
3535717537

چهارمین شماره «پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی»

چهارمین شماره دوفصلنامه «پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی» سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با همکاری انجمن ایرانی تاریخ، به صورت الکترونیک منتشر شد.

میراث مکتوب- دومین شماره از سال دوم پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی با محوریت مقالات فصل‌های پاییز و زمستان 1402، زیر نظر ابوالفضل حسن‌آبادی و مرتضی نورایی که به ترتیب مدیر مسئولی و سردبیری این نشریه را برعهده دارند، با 10 مقاله پژوهشی، به تازگی منتشر و در دسترس محققان قرار گرفت.

فاطمه خندان، كارشناس طبقه‌بندي و فهرست‌نويسي اسناد آستان قدس رضوی که مدیریت اجرایی انتشار این دوفصلنامه را برعهده دارد، در این خصوص اظهار کرد: در راستای کسب مرجعیت علمی سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ارتباط با دیگر مراکز آرشیوی ایران و متخصصان حوزه آرشیو و اسناد برقرار شده، بنابراین در انتشار این شماره پژوهشنامه استادان حوزه اسناد در دیگر مراکز آرشیوی و دانشگاهی نیز علاوه بر متخصصان درون سازمانی، همکاری داشتند.

وی ادامه داد: مقالات این نشریه نیز با محوریت اسناد تاریخی مربوط به وضعیت اداری آستان قدس رضوی، تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران، وقف و نیز اصول فنی و تخصصی آرشیوی اسناد، تدوین شده است. همچنین پراکندگی جغرافیایی و موضوعی در این مقالات قابل ملاحظه بوده و از شمال تا جنوب ایران را در بر می‌گیرد.

خندان گفت: عناوین برخی از این مقالات شامل «واکنش بریتانیا در مقابل راهزنی و ناامنی در جاده‌های قائنات و سیستان (1318-1336ق/ 1918-1900م)»، «بررسی منشأ نسخه‌های خطی وقفی اسدالله خاتون عاملی (متوفی بعد از 1067ق) به آستان قدس رضوی» و «توصیف اسناد متنی-کاغذی در سطح ردیف/ زیرردیف» است.

وی افزود: «استقرار فرم خاص عُرِضَ‌نويسی در دوره صفوی»، «مطالعه‌ای در اسناد موقوفه حاتم‌بيگ اردوبادي، تنها وزیر اعظم واقف آستان قدس رضوی در عصر صفوی»، «تبیین و بررسی ویژگی‌ مهرها در اسناد دوره افشاریه» و «جایگاه باسعیدو در مناسبات ایران و انگلیس»، از دیگر عناوین مقالات این شماره دوفصلنامه است.

كارشناس طبقه‌بندي و فهرست‌نويسي اسناد آستان قدس رضوی از «روایتگری میرزا طاهر رضوی از واقعه توپ‏بندی حرم رضوی»، «انتقال مالکیت بندگان در عصر قاجار (بر اساس اسناد شرعی)» و «موقوفات زنان ولایت آمل و مصارف آن در دورة قاجار با تکیه‌بر اسناد وقفی (1344-1210 ق)»، به‌عنوان دیگر عناوین چهارمین شماره این نشریه نام برد.
وی گفت: علاقه‌مندان برای دریافت چهارمین شماره پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی آستان قدس رضوی می‌توانند به سامانه الکترونیکی آن به نشانی:
https://docs.aqr-libjournal.ir/issue_25870_28515.html مراجعه کنند.

گفتنی است، این نشریه در ادامه انتشار نشریات داخلی اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از سال 1401 با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف معرفی و انتشار اسناد آرشیو این آستان مقدس و همچنین دیگر مراکز آرشیوی در قالب پژوهشی به‌صورت دو فصلنامه و الکترونیک منتشر می‌شود.

منبع: کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612