کد خبر:4608
پ
pirizeinab-m

واژگان رومی‌تبار در رساله‌های دارویی نگاشته شده در اسپانیای دوره اسلامی

ارجاع به منشأ ریشه‌شناختی برخی از داروهای مفرده، به درست یا غلط، در رساله‌های داروشناسی دورۀ اسلامی از جمله رساله‌های نگاشته شده در اندلس، کاملاً رایج است

میراث مکتوب – ارجاع به منشأ ریشه‌شناختی برخی از داروهای مفرده، به درست یا غلط، در رساله‌های داروشناسی دورۀ اسلامی از جمله رساله‌های نگاشته شده در اندلس، کاملاً رایج است و کسانی که با این مواد کار کرده‌اند، آنها را به خوبی می‌شناسند.

به همین دلیل است که امروزه هیچ کس از نقل قولی که سیمونت ( ۱۸۸۸:xxv پانوشت۲) به لوکلر نسبت داد، شگفت زده نمی‌شود:
می‌دانیم که مسیحیانِ قرطبه، در سدۀ ۴ق/۱۰م به زبان لاتینی می‌خواندند و در زمان ابن بیطار نیز به این زبان سخن گفته میشد، زیرا او در کتابش، دربارۀ ۳۰ دارو با نامهای لاتینی نوشته است. بی‌تردید، مسیحیان، دکانهای فروش گیاهان دارویی داشتند و آنها را با نامهای لاتینی می فروختند، و گرچه بربر بودند، دانش آنها برای عربهای مخاطب ابن بیطار ضروری می نمود.
سیمونت، حتی از این هم پیشتر رفت و بر این اساس که واژۀ «لاتینی» معادل «عجمیهالاندلس» است، نتیجه گرفت که مردم، در سدۀ ۷ق/۱۳م در اسپانیای اسلامی به زبان کاستیلی کهن سخن میگفتند (سیمونت ۱۸۸۸: xxv).

ابن بیطار در کتاب الجامع، دربارۀ ۳۰ واژه با ریشۀ لاتینی و دیگر زبانها، که به زعم وی به زبانهای غیرعربیِ اندلس مربوط بودند، نوشت. او این واژگان را برای تسهیل در شناسایی مفردات گوناگون رساله های دیگر یا نشان دادن فضل و دانش خود افزوده بود. به هر روی، الجامع ابن بیطار، تنها یک رویداد شگفت در مجموعۀ آثار دارویی اندلس نیست بلکه نتیجۀ گردآوری و گاهی تغییر شکل اطلاعات منتقل شده از نویسندگان پیشین است.

ادامه مقاله «واژگان رومی‌ تبار در رساله‌ های دارویی نگاشته شده در اسپانیای دوره اسلامی ریشه و انتقال آن» نوشته کارمن بارچلو به ترجمۀ زینب پیری که در شماره سوم دوفصلنامه میراث علمی اسلام و ایران منتشر شده است را بر روی فایل زیر مطالعه کنید.

اخبار مرتبط
…………………………………………………

ترتیب و توالی سال‌های عادی و کبیسه

علوم ایرانی، علوم عربی، یا علوم دورۀ اسلامی؟

شاخص نوروز در روستای ترازوج خلخال


دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612