از آنجایی که در آن زمان مؤثرترین ابزار تبلیغات سیاسی و اعلان حدود استیلای پادشاهیها، استفاده از هنر تصویرگری بود، بارزترین نمونههای هنر سلطنتی را روی سکهها و کتیبهها میتوان یافت.
در این کتاب بیشتر به بررسی سکهها، کتیبهها و مجسمهها، پرترهها و نوشتههای روی آنها پرداخته میشود.
مطالب کتاب در نه فصل زیر تنظیم شده است:
شکلگیری امپراتوری
فصل اول به تاریخچهای مختصر از کوشانیان (پیش از ورود به هند، صحراگردی، استقرار در آمودریا و تشکیل امپراتوری)، زبان، ملیت و خاستگاه آنها و سکه شناسی برخی شاهان کوشانی میپردازد.
افسانهها و سلطنت کنیشکا
فصل دوم شرحی از سلطنت کنیشکا، افسانههای مربوط به او و اهمیت بررسی دوران او است.
هوویشکا و پانتیون کوشانی
در فصل سوم به هوویشکا و سکه شناسی او پرداخته میشود. بخش مهمی از این فصل به بررسی ایزدانی با خاستگاههای هلنی، هندی و ایرانی بر روی سکههای کنیشکا و هوویشکا میپردازد.
واسودیوا و جانشینانش
فصل چهارم به واسودیوا، جانشینانش و سکهشناسی آنها اختصاص دارد.
سکاها و پارتیان
در فصل پنجم به ارتباط کوشانیان با سکاها، مردمانی صحرانشین پرداخته میشود.
پرترههای ماتورا
فصل ششم با عنوان پرترههای ماتورا (مرکز مهم فرماندهی کوشانیان در هند) این پرترهها را مورد بررسی و مداقه قرار میدهد.
دیگر پرترههای سلطنتی؛ کوشانی و ایرانی
فصل هفتم به بررسی دیگر پرترهها، معابد و کتیبههای سلطنتی کوشانی در ایران پرداخته میشود.
سویههای سبک شناختی و شمایلنگاری پرترههای سلطنتی ماتورا
در فصل هشتم با ارجاع دوباره به پرترههای سلطنتی در ماتورا، ویژگیهای سبکشناختی و شمایلنگاری آنها مورد بررسی قرار میگیرد.
مجسمههای کوشانی به مثابه واقفان و مومنان در مجسمه سازی بودایی
فصل آخر نیز به مجسمههای هدیهدهندگان و واقفان کوشانی در مجسمه سازی بودایی و ویژگیهای خاص آنها میپردازد.
بخش پایانی کتاب شامل سه ضمیمه است:
دوره کنیشکا
صندوقچه کنیشکا
کتیبههای مربوط به سلسلههای هندوسیتی در ماتورا
در پایان نیز کتابنامه و تصاویر آمده است.
«هنر در عهد کوشانیان» نگاشته جان روزنفیلد با ترجمه عبدالله محمدی توسط انتشارات عرفان در سال جاری منتشر شده است.