پ

هشتاد و هفتمین محفل ماهانه میراث مکتوب

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، امروز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، هشتاد و هفتمین محفل ماهانه و دوستانۀ این مؤسسه، موسوم به شوق دیدار، در سالن کتابخانۀ این مؤسسه برگزار شد.

در این جلسه که به پذیرایی نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران برگزار شد، جمعی از شاعران و نویسندگان و محققان اهل تاجیکستان، حجابی کرلانگیچ، سفیر جمهوری ترکیه در ایران، علی‌اشرف مجتهد شبستری و علی‌اصغر شعردوست، سفرای اسبق ایران در تاجیکستان و جمعی از اساتید و دوستداران فرهنگ ایران‌زمین، حضور داشتند.

در ابتدای جلسه کلیپی از سرودخوانی نوجوانان تاجیکستانی دربارۀ فرهنگ و ادب فارسی پخش شد و سپس دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، ضمن اشاره به تأسیس مؤسسه در سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ م) و سی ساله شدن آن، گفت: ما تاکنون حدود ۳۸۰ عنوان کتاب در ۴۵۰ جلد به چاپ رسانده‌ایم و علاوه بر چاپ و انتشار مداوم سه مجلۀ علمی و ضمن فعالیت‌های متعدد دیگر، در مسیر ایجاد نهضت احیای نسخ خطی پروژه‌های میراث مشترک با دیگر کشورها و مناطق، به طور مشخص ماوراء النهر و قفقاز، شبه قاره، و آناتولی و ترکیه را هم اجرایی کرده‌ایم.

در ادامه دکتر نظام الدین زاهدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این محفل به معرفی گروه فرهنگی اهل تاجیکستان حاضر در جلسه پرداخت و سپس شاعران و نویسندگان و روزنامه‌نگاران تاجیکستانی به خواندن شعر و بیان مطالب خود پرداختند.

در بخش دیگری از جلسه صفر عبدالله، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دربارۀ جایگاه بی نظیر شعر و ادب فارسی در جهان سخن گفت و سپس سیدعلی موسوی گرمارودی شعری در وصف دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان خواند.

در ادامه دکتر علی‌اشرف مجتهد شبستری بر ضرورت شناخت بیشتر اهالی فرهنگ و ملل ایران و تاجیکستان از یکدیگر و همکاری و ارتباطات بیشتر تأکید کرد.

دکتر ایرانی نیز برای انتشار آثار مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در تاجیکستان با دو خط فارسی و سیریلیک، با همکاری مؤسسات این کشور، اعلام آمادگی کرد.

در ادامه تابلویی به خط کاوه تیموری به دکتر نظام الدین زاهدی تقدیم شد.

پایان بخش این جلسه نیز نوازندگی و آوازخوانی بابک ابراهیم‌خانی بود.

فیلم این جلسه را می‌توانید در زیر ببینید.

در ادامه نیز تصاویری از این نشست را می‌بینید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612