کد خبر:4485
پ
ateyekpbra-m

نگاهی دیگر به چاپ عطیه کبری و موهبت عظمی

موهبت عظمی و عطیۀ کبری دو رساله در زمینۀ معانی و بیان از سراج‌الدین علی خان آرزوی اکبرآبادی (۱۰۹۹ ۱۱۶۹ ق) هستند

میراث مکتوب – موهبت عظمی و عطیۀ کبری دو رساله در زمینۀ معانی و بیان از سراج‌الدین علی خان آرزوی اکبرآبادی (۱۰۹۹ ۱۱۶۹ ق) هستند که بنا به ادعای خود آرزو، اولین رسالاتی اند که در زمینۀ معانی و بیان به فارسی نوشته شده اند.

مهمترین و برجسته‌ترین ویژگی سراج‌الدین علی خان آرزو، شمّ انتقادی اوست و حرص و ولع شدیدی که نسبت به نقد آثاردیگران دارد؛ به طور قطع و یقین، می‌توان گفت اثری از او نیست که در آن، به نقد گفته‌ها و نوشته‌های دیگران، به تناسب موضوع مورد بحثش، نپردازد. بر همین اساس است که می بینیم وی در کتاب های موهبت عظمی و عطیّۀ کبری نیز، از نقد و انتقاد دست برنمی‌دارد و در جای جای کتابها به نقد بیت یا ابیاتی از شاعران، یا شرح شارحان و حتّی از نویسندگان کتا بهای بلاغی می‌پردازد.
به عنوان نمونه، در بحث تقسیمات وجه تقسیم «تخییلی» و «تحقیقی» شبه، بعد از اینکه وجه شبه را به دو بخش میکند.

برای مطالعه مقاله «نگاهی دیگر به چاپ عطیه کبری و موهبت عظمی» نوشته مهدی رحیم‌پور که در شماره ۱۹۳ کتاب ماه ادبیات منتشر شده است بر روی فایل پایین کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612