کد خبر:3727
پ
nasrsofaiane-m1

نگاهی به کتاب زبان شعر در نثر صوفیه

کتاب زبان شعر در نثر صوفیه (درآمدی به سبک‌شناسی نگاه عرفانی) اثر دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی همچون سایر آثار وی شامل مقدمه‌ای نسبتاً مفصل است که ارزشی هم‌سنگ خود کتاب دارد و طی ۶۰۰ صفحه مباحث مختلفی چون شرح شعر و شطح و ارتباط این دو با هم، تلقی قدما از جمال‌شناسی، نقش خیال در تصوف، تفاوت زبان علم و زبان معرفت را شرح می‌دهد

میراث مکتوب – کتاب زبان شعر در نثر صوفیه (درآمدی به سبک‌شناسی نگاه عرفانی) اثر دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی همچون سایر آثار وی شامل مقدمه‌ای نسبتاً مفصل است که ارزشی هم‌سنگ خود کتاب دارد و طی ۶۰۰ صفحه مباحث مختلفی چون شرح شعر و شطح و ارتباط این دو با هم، تلقی قدما از جمال‌شناسی، نقش خیال در تصوف، تفاوت زبان علم و زبان معرفت را شرح می‌دهد. این اثر دکتر شفیعی کدکنی به گونه ای ره آورد یک عمر کار علمی و معلمی توامان اوست. دکتر شفیعی کدکنی در این کتاب به رمز و راز چشم دل یافتن صوفی و آنچه او را یاری می کند که برهوت بی معنایی، معنایی نو بیافریند و یا حس آمیزی عرفا در کنار مضامینی چون رفتار عرفا با زبان می پردازد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد کتاب طرح مباحثی در زمینه زبان شناسی و تاریخ هنر است و کتاب در مجموع پاسخ گوی سوالات بسیاری در زمینه شناخت صوفیان و عرفا و آثار ادبی آنهاست با بهره گیری از دانش ادبیات و زبان شناسی.
دکتر شفیعی در بخشی از کتاب می گوید: شطح کاربرد عاطفی زبان است، توسط صوفی و از آن جا که صوفی تجربه‌های ذهنی خاص خود را دارد در این کاربرد عاطفی و آزاد، او هنجار عادی زبان را می شکند و غالباً این انحراف از هنجاری نوعی تشخص به سخن او می‌دهد که قابل ترجمه نیست.
«زبان علم و زبان معرفت»، «عقل ورزیدم و عشقم به ملامت برخاست»، «معیار صدق و کذب در گزاره‌های دینی و هنری»، «ادراک بی‌چگونه هنر»، «از عرفان بایزید تا فرمالیسم روسی»، «رمزگرایی عارفان»، «دستور زبان عرفان یا عرفان دستور زبان»، «رمزگان زبان و مسئله تفسیر قرآن از نظر صوفیه»، «فقه صوفی»، «شنیدن از دل»، «حج صوفی»، «تلقی رمز از غیررمز»، «شکار معنی در برهوت بی‌معنایی»، «کاربرد صوفیه از زبان»، «باز هم دیالکتیک زبان و تجربه»، «حرفی بی‌کلام»، «ملازمه جهان‌ها با زبان»، «مرزهای جهان صوفی و مرزهای زبان صوفی»، «در مرز میان تصور و تصدیق»، «بسامد ضمایر در زبان صوفی»، «رفتار عارف با زبان»، «گذار بر ناممکن از پل زبان»، «مرزهای جهان معنوی و زبان هنری عارف»، «شعر و نثر»، «نظام ایقاعی»، «موسیقی نثر عین‌القضات»، «شعر و شطح»، «شطح صوفیانه»، «شطح و تجاوز به تابوها»، «ریشه‌های تاریخی پارادوکس‌های عرفانی»، «نور سیاه ابلیس (حس‌آمیزی در عرفان)»، «مبانی نظری حس‌آمیزی»، «حس‌آمیزی عارف»، «تلقی قدما از جمال‌شناسی»، «اندیشه‌های صورت‌گرایانه یک حکیم ایرانی»، «خیال در تصوف»، «امکان سبک‌شناسی تصوف»، «درآمدی به سبک‌شناسی عرفان»، «استعاره‌های مرکزی یا استعاره‌های اصلی» و «پاسخ به چند پرسش» عنوان بخش‌های اصلی این کتاب‌ هستند.
دکتر شفیعی در بخشی برای معرفی کتاب چنین می گوید: «این کتاب سرگذشت شگفت‌آوری دارد. بخش اعظم فصول آن را در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ در دانشگاه پرینستون نوشتم و در اواخر سال ۱۳۵۶ که به ایران آمدم به چاپخانه رفت. حتی در صفحه آخر یکی دو تا از مجموعه‌های شعرم که در همان سال چاپ شده بود، اعلام شد که به زودی منتشر می‌شود… ولی نزدیک به چهاردهه، این کتاب و اوراق چاپ شده و چاپ نشده آن همچنان بلاتکلیف ماند تا امروز.»
بی‌شک اثری که به قلم پژوهشگر دقیق‌النظر و بی‌مانندی همچون محمدرضا شفیعی ‌کدکنی نگاشته شده است، می‌تواند مرجع علمی بسیار مناسبی برای شناخت بخشی از تاریخ فرهنگ و اندیشه ایرانیان مسلمان باشد.
کتاب زبان شعر در نثر صوفیه (درآمدی به سبک شناسی نگاه عرفانی) تألیف دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در ۶۶۰ صفحه به قیمت ۲۷۵۰۰۰ ریال از سوی نشر سخن منتشر شده است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612