کد خبر:2752
پ
honar-m

نقد «نقاشی ایران از دیر باز تا امروز» در شماره ۱۸۵ کتاب ماه هنر

شماره ۱۸۵ ماهنامه «کتاب ماه هنر» منتشر شد. این شماره ده مبحث هنری را مورد نقد و بررسی قرار داده است

میراث مکتوب – شماره ۱۸۵ ماهنامه «کتاب ماه هنر» منتشر شد. این شماره ده مبحث هنری را مورد نقد و بررسی قرار داده است که نقد و چگونگی سبک تاریخ‌نگاری کتاب «نقاشی ایران از دیر باز تا امروز» یکی از مباحث مورد توجه در این شماره است.

کتاب «نقاشی ایران از دیر باز تا امروز» نوشته روئین پاکباز از جمله کتاب‌های مورد توجه و موفقی است که از زمان اولین چاپ، به عنوان مرجع بسیار مفید برای دانشجویان و علاقه ‌مندان به هنر مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یکی از منابع کنکور رشته هنر به کار می‌رود. این اثر از کتاب‌های تاریخی محسوب می‌شود که با استفاده از روش زمان ‌نگارانه پیش رفته است و بر این اساس به بررسی سیر تحول نقاشی در ایران از دوران پیشاتاریخی تا دوران معاصر می‌پردازد.

الهه ایمانی و رضا افهمی در نقد و بررسی این کتاب با شرح و بررسی چهار بخش اثر، کتاب را به مخاطب معرفی کرده و آورده‌اند: «در حقیقت برای نگارش سیر تحول تاریخی آثار، یک حیطه پیشرفت و تحول قرار دارد، بنابراین برای بررسی این مساله به دوره بندی نیازمند است و این دوره‌‌بندی‌‌ها در هر کتابی متفاوت از دیگری می‌باشد. پاکباز برای بیان ویژگی ‌ها و تحولات صورت گرفته در نقاشی‌ ایرانی با بهره‌برداری از شواهد باقی مانده از دوران‌های مذکور و با تمرکز بر روایت‌ ها و منابع کتابخانه‌ای به تحلیل آن پرداخته است و توانسته به خوبی به معرفی ویژگی‌های هر سبکی همت گمارد و نقاط عطف هر دوره را بیان کند.»

در شماره ۱۸۵ کتاب ماه هنر به دیگر مباحث همچون کوشش و جوشش، استادی در خوشنویسی، هنرپژوهی در برگزیده قرآن کریم به خط و کتابت علیرضا عباسی، ژرفکاری دلایل آفرینش سه باره نقاشی داوود و جالوت، لوگوهای مطبوعات دوره قاجار، بررسی ویژگی‌های نسل دوم و سوم نقاشی خط در ایران، مرمت قالی و زیرانداز، بازشناسی نسبت‌های معماری و منظر بر اساس نظریه ادراک گشتالن، مسکن مبانی نظری تا جلوه‌های عینی و زبان مشترک بیان ادبی و بیان معماری پرداخته شده است.

یکصدوهشتادوپنجمین شماره از ماهنامه «کتاب ماه هنر» ویژه بهمن ۱۳۹۲، از سوی خانه کتاب، در ۱۰۴ صفحه و بهای دو هزار تومان به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612